Πέμπτη, 16 Μαΐου, 2024

Προς τα 820 ευρώ ο κατώτατος μισθός

Σήμα για μια “γενναιόδωρη” αύξηση του κατώτατου μισθού, με πιθανότερο ενδεχόμενο να κινείται πάνω από τα 820 ευρώ, στέλνουν πηγές της αγοράς που συμμετέχουν στη διαδικασία της διαβούλευσης και υποβολής προτάσεων για τον καθορισμό του ποσοστού αύξησης.

Τον τόνο στη διαβούλευση θα δώσουν οι προτάσεις των μικρομεσαίων (ΕΣΕΕ), των Βιομηχάνων (ΣΕΒ), των επαγγελματικών φορέων (Επιμελητήρια), της Τράπεζας της Ελλάδος, των τουριστικών επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και του ΚΕΠΕ, που θα συντάξει και το τελικό πόρισμα με βάση το οποίο η κυρία Μιχαηλίδου θα κάνει την τελική εισήγηση για την αύξηση του μισθού στο υπουργικό συμβούλιο προς το τέλος Μαρτίου, ώστε να τεθεί σε ισχύ από την 1η Απριλίου 2024.

Για μια “αξιόλογη ενίσχυση προς τους εργαζόμενους, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας”, έκανε λόγο η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Δόμνα Μιχαηλίδου, μιλώντας στη Βουλή για την τροπολογία του κατώτατου μισθού, και τόνισε πως η αύξηση θα είναι μια σημαντική ανακούφιση όχι μόνο για όσους αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, αλλά και για όσους είναι δικαιούχοι των 19 επιδομάτων που συνδέονται με αυτόν, όπως το επίδομα ανεργίας, μητρότητας κ.ά.

Οι μικρομεσαίοι, πάντως, που αποτελούν την ατμομηχανή για την τόνωση της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων, θα σταθμίσουν την πρότασή τους με βάση τις αντοχές των επιχειρήσεων αλλά και την ανάγκη τόνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων. Πηγές της ΕΣΕΕ είπαν στο “Κ” ότι στην περσινή διαβούλευση είχαν προτείνει αύξηση 7% και κάτι ανάλογο προοιωνίζεται και η φετινή πρόταση, η οποία θα είναι “γενναιόδωρη”.

Η αύξηση των αμοιβών δεν αναμένεται να βρει αντιρρήσεις από τους μικρότερους και μεγαλύτερους εργοδότες της χώρας, αφού πλέον οι επιχειρήσεις “βάζουν το χέρι στην τσέπη” προκειμένου να καλύψουν αφενός κενές θέσεις εργασίας και αφετέρου τις αναγκαίες δεξιότητες, παρατηρεί ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης. Θεωρεί αναγκαία την αύξηση του κατώτατου μισθού πάνω από 5%, παρά το γεγονός πως τα στοιχεία των διεθνών οργανισμών δείχνουν ότι το 2024 θα υπάρξει επιβράδυνση της αύξησης των μέσων μισθών.

Ένα από τα στοιχεία που θα συνεκτιμηθούν στη φετινή αύξηση ή μπορεί και να χρησιμοποιηθεί ως άλλοθι για συγκράτηση των αυξήσεων είναι ότι, επειδή ο κατώτατος μισθός συνδέθηκε με την τεκμαρτή φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών, μια μεγάλη αύξησή του θα οδηγήσει και σε αύξηση της φορολογίας. Τα εισοδήματα του 2023 θα φορολογηθούν για το 2024 με τεκμαρτό εισόδημα ίσο με 12 μισθούς των 780 ευρώ, δηλαδή με 9.408 ευρώ. Με αύξηση του μισθού στα 820 ευρώ, η τεκμαρτή φορολόγηση των εισοδημάτων του 2024 (για το 2025) θα γίνει με 9.840 ευρώ. Ο αντίλογος στη θέσπιση του τεκμαρτού εισοδήματος με βάση τον κατώτατο μισθό είναι ότι μειώνεται κατά 30% το τέλος επιτηδεύματος, ενώ όσοι δηλώνουν πάνω από το τεκμαρτό εισόδημα απαλλάσσονται πλήρως.

Κατά γενική ομολογία, τόσο ο κατώτατος όσο και ο μέσος μισθός στην Ελλάδα υπολείπονται σημαντικά έναντι των αντίστοιχων ευρωπαϊκών. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιοποίησε στις 30 Ιανουαρίου το Ευρωπαϊκό Ίδρυμα για τη Βελτίωση των Συνθηκών Διαβίωσης και Εργασίας (Eurofound), η Ελλάδα βρίσκεται στη 14η θέση ως προς το ύψος του κατώτατου μισθού ανάμεσα σε 22 χώρες της Ε.Ε.

Σε 12μηνη βάση (μαζί με τα Δώρα) ο κατώτατος μισθός ανέρχεται στα 910 ευρώ τον μήνα και υπολείπεται σημαντικά όχι μόνον έναντι του καλύτερου κατώτατου μισθού όλων των κρατών, που είναι τα 2.571 ευρώ στο Λουξεμβούργο, αλλά και έναντι των κατώτατων μισθών σε Ισπανία (1.323 ευρώ), Κύπρο (1.000 ευρώ), Πολωνία (978 ευρώ), Πορτογαλία (957 ευρώ), Μάλτα (925 ευρώ) και Λιθουανία (924 ευρώ).

Πολλές χώρες αύξησαν τους κατώτατους μισθούς με πολλαπλάσιο ποσοστό πάνω από τον πληθωρισμό ακριβώς για να ενισχύσουν την αγοραστική δύναμη των χαμηλόμισθων.

Η Πολωνία, για παράδειγμα, με πληθωρισμό 6,3% το 2023, αύξησε τον κατώτατο μισθό πέρυσι κατά 21,5% και τον πήγε από τα 746 ευρώ στα 978 ευρώ. Η Πορτογαλία, με πληθωρισμό μόλις 1,9% το 2023, αύξησε τον βασικό μισό κατά 7,9% και τον έφτασε στα 957 ευρώ από 887 ευρώ το 2022, ενώ το Λουξεμβούργο, με πληθωρισμό 3,2% το 2023, έδωσε αύξηση κατά 7,7% στον κατώτατο μισθό.

Η Αυστρία, η Δανία, η Φινλανδία, η Ιταλία και η Σουηδία δεν έχουν υποχρεωτικό κατώτατο μισθό, αλλά οι αυξήσεις είναι αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων από τα συνδικάτα με τους εργοδότες. Στη Δανία συμφωνήθηκε αύξηση 5,7% για το 2024, στη Σουηδία 4,1%, ενώ στην Ιταλία τα συνδικάτα, μετά το σοκ της αύξησης μόλις κατά 2% το 2022, πιέζουν για σημαντική αύξηση τη νέα χρονιά.

Κατώτατος μισθός ως ποσοστό του μέσου μισθού

Η νέα συζήτηση που άνοιξε στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι η ανάγκη για επαρκείς μισθούς βάσει σχετικής κοινοτικής οδηγίας για έναν νέο μηχανισμό που θα καθορίζει τον κατώτατο μισθό ως ποσοστό του μέσου μισθού, ενώ στις αυξήσεις θα υπάρχει στενότερη εμπλοκή των κοινωνικών εταίρων, παρά του κράτους.

Ορισμένα κράτη-μέλη έχουν αρχίσει να συνδέουν την αύξηση του κατώτατου μισθού με ένα ορισμένο ποσοστό του πραγματικού μέσου ή διάμεσου μισθού. Στη Βουλγαρία εφαρμόστηκε από τον Φεβρουάριο του 2023, με κατώτατο μισθό στο 50% του μέσου μισθού. Στην Εσθονία οι κοινωνικοί εταίροι υπέγραψαν συμφωνία να αυξήσουν τον κατώτατο μισθό στο 50% του μέσου μισθού έως το 2027. Στην Ιρλανδία ο κατώτατος θα καθοριστεί στο 60 % του μέσου μισθού έως το 2026.

Στην Ελλάδα, αν ληφθεί υπόψη ότι ο μέσος μισθός είναι περίπου στα 1.250 ευρώ μικτά, ο κατώτατος –κατά το πνεύμα της κοινοτικής οδηγίας– βρίσκεται στο 62%. Το πρόβλημα, όμως, όσον αφορά τους ελληνικούς μισθούς είναι ότι τόσο ο μέσος όσο και ο κατώτατος υπολείπονται έναντι των ευρωπαϊκών και δεν επαρκούν για να νικήσουν την ακρίβεια.

Πηγή: capital.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ