Δευτέρα, 20 Μαΐου, 2024

R.I.P.: H πολύ ενδιαφέρουσα ζωή του Σέρτζιο Μαρκιόνε που ανέστησε τη Fiat

Ως «τέλος εποχής» στην Fiat Chrysler Automobiles χαρακτηρίστηκε η αποχώρηση του Σέρτζιο Μαρκιόνε έπειτα από 14 ολόκληρα χρόνια. Μια αποχώρηση η οποία συνοδεύτηκε με τρομερή φημολογία για την σοβαρή κατάσταση της υγείας του μάνατζερ για τον οποίον χαρακτηριστικά έλεγαν ότι μπορούσε να μπει πίσω σου σε μία περιστρεφόμενη πόρτα και στην έξοδο να τον βρεις πάλι μπροστά σου.

Τα προβλήματα υγείας

Η επίσημη ανακοίνωση της Fiat Chrysler Automobiles μιλούσε για επιπλοκές στην υγεία του Μαρκιόνε, οι οποίες προέκυψαν μετά από ένα σοβαρό χειρουργείο στο δεξί του ώμο. Επιπλοκές οι οποίες δε θα του επέτρεπαν να εργαστεί ποτέ ξανά. Σύμφωνα όμως με την έγκυρη ιταλική εφημερίδα «La Stampa», τα πράγματα σχετικά με την υγεία του Σέρτζιο Μαρκιόνε δεν είναι ενθαρρυντικά ενώ σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο «ANSA», γνωστός μάνατζερ νοσηλεύεται στη μονάδα εντατικής θεραπείας. Στην τελευταία δημόσια εμφάνισή του πάντως, στις 26 Ιουνίου, ο Σέρτζιο Μαρκιόνε είχε εμφανιστεί καταβεβλημένος παραδίδοντας ένα Jeep Wrangler στην αστυνομία της Ιταλίας, σε μία ειδική τελετή που έλαβε χώρα στη Ρώμη.

Τελικά, όπως έγινε γνωστό στις 25 Ιουλίου 2018, ο Μαρκιόνε κατέληξε. Ήταν 66 ετών.

Η ανακοίνωση έγινε από τον πρόεδρο της FCA John Elkann: «Δυστυχώς, αυτό που φοβόμασταν έχει συμβεί. Ο Sergio Marchionne, άνδρας και φίλος, έχει φύγει.»

Τα πρώτα χρόνια

O Σέρτζιο Μαρκιόνε γεννήθηκε στο Κιέτι της Ιταλίας, μια πόλη στην περιφέρεια του Αμπρούτζου και ο πατέρας του ανήκε στο Σώμα των Καραμπινιέρων. Όταν ο Μαρκιόνε έφτασε 13 ετών, μετανάστευσε μαζί με την οικογένειά του στο Τορόντο, στο Οντάριο του Καναδά, όπου είχαν συγγενείς. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές του σπουδές στη Φιλοσοφία ενώ στη συνέχεια απέκτησε Bachelor στο εμπόριο όπως και MBA από το Πανεπιστήμιο του Windsor. Παρά τη μη εξειδίκευση του στα αυτοκίνητα, το 2004 ανέλαβε τα ηνία της Fiat καταφέρνοντας μόλις σε λίγα χρόνια να δώσει στην εταιρεία μια ασφαλή επιχειρηματική πορεία μετατρέποντας έτσι τη Fiat σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας και πετυχαίνοντας την επιστροφή της στην κερδοφορία το 2006. Μόλις δηλαδή σε δύο χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων του.

Το 2009, βοήθησε τον όμιλο Fiat, σχηματίζοντας μια στρατηγική συμμαχία με την προβληματική τότε αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία Chrysler, με την υποστήριξη των αμερικανικών και καναδικών κυβερνήσεων αλλά και των συνδικάτων. Σε λιγότερο από δυο χρόνια χρόνια, η Chrysler επέστρεψε στην κερδοφορία, πληρώνοντας όλα τα κυβερνητικά δάνεια. Το 2014, η Fiat και η Chrysler συγχωνεύθηκαν σε μια νέα εταιρεία την Fiat Chrysler Automobiles.

Ο χαρακτήρας του

Ο Σέρτζιο Μαρκιόνε ουδέποτε φόρεσε γραβάτα, φορούσε μόνο σκουρόχρωμα casual πουλόβερ, έπινε ατελείωτες espresso σε καθημερινή βάση και κάπνιζε μανιωδώς. Δούλευε σκληρά και βρισκόταν στο γραφείο του ατέλειωτες ώρες, ζητώντας διαρκώς από τους συνεργάτες του να τον ακολουθούν στο εξαντλητικό αυτό πρόγραμμά του. Ένας τραπεζίτης που είχε συνεργαστεί μαζί του σε διάφορα project και συμφωνίες της FCA τα τελευταία χρόνια είχε δηλώσει:

Νιώθω σαν να ζούσα σ’ ένα τούνελ. Δεν είναι μόνο απαιτητικός, θέλει όλη σου η ζωή να είναι αφιερωμένη σε αυτόν. Σου στέλνει email όλες τις ώρες της ημέρας και θέλει απάντηση μέσα σε πέντε λεπτά, ακόμα και στη μέση της νύχτας. Άρχισα να ζω και να βλέπω την οικογένειά μου όταν σταμάτησα να δουλεύω μαζί του.

Οι πρώτες του κινήσεις είχαν να κάνουν με μεγάλες περικοπές στο κόστος μειώνοντας δραστικά τον αριθμό των πλατφορμών. Όσοι τον γνωρίζουν μιλούν τόσο για τις έξυπνες διαπραγματεύσεις που πραγματοποιούσε καθώς και για την ικανότητα του να ανακαλύπτει ευκαιρίες εκεί που δεν υπάρχουν. Η Fiat, κατά τη διάρκεια της θητείας του, αυξήθηκε περισσότερο από 11 φορές. Ο ίδιος εξάλλου μετά το διορισμό του ως CEO της ιταλικής εταιρείας το 2004 είχε προειδοποιήσει:

Μου αρέσει να διορθώσω τα πράγματα. Και η Fiat χρειάζεται να επιδιορθωθεί τώρα

Ο Marchionne αφήνει πίσω του μία αμφιλεγόμενη υποθήκη, δίνοντας έμφαση στις εταιρίες που μπορούν να φέρουν κέρδη, και αφήνοντας στο πλάι όσες δεν μπορούν να ακολουθήσουν.

O Sergio Marchionne στην εκπομπή «60 minutes» 

Ευθύμης Κάλφας

mikropragmata.lifo.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ