Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024

Πανεπιστημιακοί για ιδιωτικά ΑΕΙ: «Το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, χειρότερο από αυτό της διαβούλευσης»

Συνεχίζεται ο αναβρασμός στην ακαδημαική κοινότητα και οι έντονες αντιδράσεις με φόντο το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ.

Το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά ΑΕΙ συζητείται από χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής προκειμένου να έρθει την ερχόμενη εβδομάδα (8 Μαρτίου) στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου για ψήφιση. Σημειώνεται ότι η συζήτηση άρχισε με αίτημα από ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας να αποσυρθεί ως αντισυνταγματικό το νομοσχέδιο, ενώ εμμέσως πλην σαφώς στην ίδια κατεύθυνση ήταν και η τοποθέτηση του Ανεξάρτητου βουλευτή Χάρη Κατσιβαρδά.

Από την πλευρά του, ο κ. Πιερρακάκης ανταπάντησε πως κορυφαίοι συνταγματολόγοι έχουν αποφανθεί πως το νομοσχεδίου «δεν είναι αντισυνταγματικό». Το νομοσχέδιο μας είπε «αυξάνει την επιδραστικότητα του Συντάγματος» και κατέθεσε τις γνωμοδοτήσεις των συνταγματολόγων Ευαγ. Βενιζέλου, Βασίλη Σκουρή και Φίλιππου Σπυρόπουλου λέγοντας πως «στην διάρκεια της συζήτησης θα σας καταθέσουμε και άλλες».

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι θέμα της αντισυνταγματικότητας ή όχι ενός νομοσχεδίου, δεν μπορεί να τεθεί και να κριθεί δια αποφάσεως στην Επιτροπή, παρά μόνο στην Ολομέλεια με την διαδικασία του αιτήματος υποβολής ένστασης Αντισυνταγματικότητας και την διεξαγωγή ψηφοφορίας του Σώματος.

Καταγγελία Πανεπιστημιακών: «Το νομοσχέδιο που κατατέθηκε είναι χειρότερο από αυτό που αναρτήθηκε για διαβούλευση»

Την ίδια στιγμή αίσθηση προκαλεί η καταγγελία από πλευράς της Συσπείρωσης Πανεπιστημιακών τονίζοντας πως «το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή είναι χειρότερο από αυτό που αναρτήθηκε για διαβούλευση».

Μεταξύ άλλων, αναφέρουν πως στο διαβούλευση νομοσχέδιο αναφερόταν ρητά ότι «απαγορεύεται στο παράρτημα να διανέμει μέρος των εσόδων του σε οποιοδήποτε πρόσωπο, περιλαμβανομένων των ιδρυτών του». Η φράση αυτή έχει απαλειφθεί από το κατατεθέν νομοσχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι, εάν ένα ξένο πανεπιστήμιο ιδρύσει παράρτημα με πλειοψηφική συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του Νομικού Προσώπου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (όπως επιβάλλεται βάσει του νομοσχεδίου), τότε είναι δυνατή η διανομή εσόδων μέσω μεταφοράς κερδών στο μητρικό ίδρυμα. Με βάση το παραπάνω, οι πανεπιστημιακοί τονίζουν πως «είναι η πλέον ξεκάθαρα διατυπωμένη και πέρα από κάθε αμφιβολία απόδειξη ότι τα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης συνιστούν κερδοσκοπικά και όχι μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια».

Aναλυτικά η ανάλυση των πανεπιστημιακών

α) Έχει προστεθεί στους ορισμούς (άρθρο 132) ο νέος όρος «εκπαιδευτική συμφωνία» – απαλείφοντας τις συμφωνίες πιστοποίησης (validation) και δικαιόχρησης (franchising) στις οποίες γινόταν ρητή αναφορά στο προς διαβούλευση νομοσχέδιο. Αυτή η αλλαγή έγινε για να συγκαλύψει το γεγονός ότι, βάσει της σχετικής νομοθεσίας, όλα τα υπάρχοντα ιδιωτικά κολέγια που λειτουργούν σήμερα με εκπαιδευτικές συμφωνίες πιστοποίησης (validation) και δικαιόχρησης (franchising) θα μπορέσουν να «ανωτατοποιηθούν», μετατρεπόμενα σε παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Μάλιστα, η «εκπαιδευτική συμφωνία» μπορεί να συνάπτεται μεταξύ του αρμόδιου οργάνου του μητρικού πανεπιστημίου με φυσικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων (παράγραφος ε)!

β) Στο προς διαβούλευση νομοσχέδιο αναφερόταν ρητά ότι, “προκειμένου η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) να δώσει τη σύμφωνη γνώμη της στην αδειοδότηση, απαιτούνταν η πιστοποίηση των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (δηλ. των ιδιωτικών πανεπιστημίων) βάσει συγκεκριμένων, προκαθορισμένων, διεθνώς αποδεκτών και εκ των προτέρων δημοσιοποιημένων σε κανονιστικές πράξεις της ΕΘ.Α.Α.Ε., ποσοτικών και ποιοτικών κριτηρίων και δεικτών, εναρμονισμένων με τις Αρχές και Κατευθυντήριες Οδηγίες για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης”. Στο κατατεθέν νομοσχέδιο έχουν πλήρως απαλειφθεί τα κριτήρια! Άρα, το κράτος δεν θα ασκεί κανέναν επί της ουσίας έλεγχο και η ΕΘ.Α.Α.Ε. θα λειτουργεί ως «τροχονόμος» ιδιωτικών συμφερόντων στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

γ) Στο προς διαβούλευση νομοσχέδιο αναφερόταν ρητά ότι «απαγορεύεται στο παράρτημα να διανέμει μέρος των εσόδων του σε οποιοδήποτε πρόσωπο, περιλαμβανομένων των ιδρυτών του». Η φράση αυτή έχει απαλειφθεί από το κατατεθέν νομοσχέδιο. Αυτό σημαίνει ότι, εάν ένα ξένο πανεπιστήμιο ιδρύσει παράρτημα με πλειοψηφική συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του Νομικού Προσώπου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (όπως επιβάλλεται βάσει του νομοσχεδίου), τότε είναι δυνατή η διανομή εσόδων μέσω μεταφοράς κερδών στο μητρικό ίδρυμα. Είναι η πλέον ξεκάθαρα διατυπωμένη και πέρα από κάθε αμφιβολία απόδειξη ότι τα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης συνιστούν κερδοσκοπικά και όχι μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια.

δ) Στο κατατεθέν νομοσχέδιο αφαιρέθηκε η διάταξη που προβλέπει μέχρι 12 ώρες εβδομαδιαίας εργασίας για τις/τους καθηγήτριες/ητές των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Επίσης, αφαιρέθηκε η διάταξη που όριζε ότι τα στοιχεία των μελών ΔΕΠ αναρτώνται στον ιστότοπο του μητρικού ιδρύματος. Πρακτικά αυτά σημαίνουν ότι θα υπάρχει πλήρης αδιαφάνεια για τα βιογραφικά των καθηγητ(ρι)ών των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και ότι θα εργάζονται σε συνθήκες «ακαδημαϊκής γαλέρας».

ε) Στο κείμενο του νομοσχεδίου που τέθηκε στη διαβούλευση, και συγκεκριμένα στο άρθρο 36 παρ.3, τα ΑΕΙ εξαιρούνταν ρητά από την αρμοδιότητα που αποδίδεται στο υπό σύσταση Κέντρο Ανάπτυξης Πιστοποίησης και Αξιολόγησης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), η οποία αφορά την πιστοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού των εξ αποστάσεως προγραμμάτων σπουδών. Η απάλειψη της κρίσιμης φράσης «..εκτός των λοιπών ΑΕΙ της χώρας» από το κείμενο που κατατέθηκε στη Βουλή θέτει, εκ των πραγμάτων, τα εξ αποστάσεως προγράμματα των ΑΕΙ υπό την αίρεση της έγκρισης του ΕΑΠ και συνεπώς καταστρατηγεί το αυτοδιοίκητο. Πέραν τούτου, οι αρμοδιότητες του υπό σύσταση Κέντρου προοιωνίζονται έναν άναρχο πολλαπλασιασμό των εξ αποστάσεως προγραμμάτων σπουδών, ακόμα και προπτυχιακών, μέσω των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Με τον τρόπο, αυτό αφενός το ΕΑΠ παύει να είναι ο κύριος δημόσιος πάροχος εξ αποστάσεως τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα, αφετέρου μια ειδικού σκοπού μορφή εκπαίδευσης, η εξ αποστάσεως, γενικεύεται χωρίς όρια και προϋποθέσεις.

Πηγή: dikaiologitika.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΑΠΟ ΕΜΑΣ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 52 (VIDEO)

Δείτε το νέο επεισόδιο της τηλεοπτικής σειράς Ο ΠΡΩΤΟΣ ΑΠΟ ΕΜΑΣ που βλέπουμε ατον ΑΝΤ1 ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 52 Οι κοινωνικοί λειτουργοί κάνουν αιφνιδιαστικό έλεγχο στο σπίτι του Νικόλα και...