Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024

Οι γαλακτοβιομηχανίες που πουλάνε φθηνότερα το γιαούρτι και ποιοι πρωταγωνιστούν στην αγορά

Στον παράγοντα που ονομάζεται προσιτή τιμή σε συνδυασμό με την παροχή ποιοτικών προϊόντων, βλέπει την προοπτική αλλά και τα δεδομένα ανάπτυξης των μεγεθών της Κρι-Κρι τα τελευταία χρόνια, μέσα από ανάλυση που πραγματοποίησε η Eurobank Equities, βραχίονας χρηματιστηριακών υπηρεσιών και επενδυτικής τραπεζικής της Eurobank. Σε σχετική έκθεση που παρουσίασε αναφέρει ότι η Κρι-Κρι έχει τοποθετηθεί ως πάροχος ποιοτικών γαλακτοκομικών προϊόντων, ιδίως γιαουρτιού και παγωτού, σε ανταγωνιστικές τιμές. Σύμφωνα με τη Eurobank Equities “η σχετική τιμή της Κρι-Κρι στο ελληνικό γιαούρτι είναι κατά 1-30% χαμηλότερη από αυτή των κύριων ανταγωνιστών της. Αυτή η ισορροπία ποιότητας και προσιτής τιμής είναι κεντρική για την απήχηση της εταιρείας τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά”, επισημαίνεται σχετικά.

Με βάση τα στοιχεία που παρουσιάζει η έκθεση της Eurobank Equities η Κρι-Κρι συγκριτικά με τους βασικούς της ανταγωνιστές που είναι η Φάγε, η Δέλτα και ο Όλυμπος στο γιαούρτι, και όπως προκύπτει από το σχετικό δείκτη τιμών που ακολουθεί, έχει τη χαμηλότερη μέση τιμή στο εν λόγω προϊόν.

Κατά τη Eurobank Equities, σημαντικός πυλώνας του επιχειρηματικού μοντέλου της γαλακτοβιομηχανίας είναι η επέκτασή της στον τομέα της ιδιωτικής ετικέτας. Η εταιρεία συνεργάζεται με μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, παράγοντας γαλακτοκομικά προϊόντα κατά παραγγελία με τα εμπορικά σήματα των εκάστοτε λιανεμπόρων. Αυτή η στρατηγική φαίνεται ότι διαφοροποιεί τις ροές εσόδων της, αλλά και ενισχύει τη διείσδυσή της στην αγορά. Καθώς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν δημοτικότητα λόγω της προσφοράς τους σε σχέση τιμής-ποιότητας, η συμμετοχή της Κρι-Κρι σε αυτό το τμήμα της αγοράς την τοποθετεί να κεφαλαιοποιήσει τις αυξανόμενες τάσεις στην ιδιωτική ετικέτα από πλευράς των καταναλωτών, ενισχύοντας την παρουσία και την κερδοφορία της στην αγορά.

Δυνατό χαρτί οι πωλήσεις ιδιωτικής ετικέτας

Στην Ελλάδα, το μερίδιο όγκου του γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες από το 2020, με την Κρι-Κρι να είναι ο κύριος παίκτης σε αυτήν χάρη στο γεγονός ότι διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στην αγορά ιδιωτικής ετικέτας, καθώς παράγει τον κύριο όγκο του γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα. Το 2020 το μερίδιο σε όγκο πωλήσεων γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας επί του συνόλου της αγοράς γιαουρτιού στην Ελλάδα ήταν 27,4% για να φτάσει το 2023 στο 35,3%. Να σημειωθεί ότι η ανάπτυξη των πωλήσεων της Κρι-Κρι σε ποσότητες γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας άγγιξε το 14% το 2022 και ανήλθε σε 12% το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλείται η Eurobank Equities.

Η παγκόσμια αγορά “ελληνικού γιαουρτιού” είχε αξία 29 δισ. δολαρίων το 2022 σύμφωνα με το “Grandview Research” και πρόκειται να αυξηθεί κατά 7% σε μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης έως το 2028. Η ανάπτυξη θα υποστηριχθεί από την αύξηση της ευαισθητοποίησης των καταναλωτών για την υγεία και τη μετατόπιση των διατροφικών προτιμήσεων προς τα θρεπτικά και υγιεινά τρόφιμα. Οι καταναλωτές επιλέγουν όλο και περισσότερο πηγές τροφίμων που είναι χωρίς γλουτένη, χωρίς χημικά, που παράγονται με φυσικές μεθόδους.

Τι πωλείται στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, το γιαούρτι αποτελεί εδώ και καιρό βασικό συστατικό της εγχώριας παραδοσιακής διατροφής. Καταναλώνεται είτε ως ανεξάρτητο σνακ είτε ως αναπόσπαστο μέρος ενός γεύματος, σε αντίθεση με άλλες χώρες όπου θεωρείται επιδόρπιο. Η ελληνική αγορά γιαουρτιού είναι κοντά στους 100.000 τόνους σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurobank Equities ως προς τον όγκο, που αντιστοιχεί σε 200 εκατ. ευρώ σε όρους αξίας. Οι όγκοι πωλήσεων τα πιο πρόσφατα χρόνια κινούνται σε πτωτική πορεία, επηρεασμένοι από την ύφεση (2016-17), τους περιορισμούς που προκλήθηκαν από τον COVID και πιο πρόσφατα, τον πληθωρισμό.

Βασικοί παίκτες σε όγκο – μερίδια (εκτίμηση 2023 σύμφωνα με Eurobank Equities, ΦΑΓΕ, Κρι-Κρι)

Ιδιωτική ετικέτα: 35,3%
ΦΑΓΕ: 15,4%
Κρι-Κρι: 14,2%
Δέλτα: 7,2%
Όλυμπος: 6,3%
Δωδώνη: 4,6%
Άλλοι: 19,9%

Βασικοί παίκτες σε αξία – μερίδια μερίδια (εκτίμηση 2023 σύμφωνα με Eurobank Equities, ΦΑΓΕ, Κρι-Κρι)

Ιδιωτική ετικέτα: 22,9%
ΦΑΓΕ: 17,7%
Κρι-Κρι: 16,1%
Δέλτα: 10,8%
Όλυμπος: 8,2%
Δωδώνη: 4,4%
Άλλοι: 17%

Οι κύριες αγορές πώλησης του greek yogurt διεθνώς

Οι βασικές αγορές για το ελληνικό γιαούρτι παγκοσμίως (greek yogurt) είναι οι ΗΠΑ (αγορά αξίας 7,6 δισ. δολάρια το 2022 σύμφωνα με τη ΦΑΓΕ), το Ηνωμένο Βασίλειο (1,5 δισ. στερλίνες) και η Ιταλία (1,5 δισ. ευρώ). Η αγορά ελληνικού γιαουρτιού των ΗΠΑ έχει περάσει από διάφορες διακυμάνσεις και κερδίζει σε εκτόπισμα από τα μέσα της δεκαετίας του 2000, αλλά άρχισε να αντιμετωπίζει αντίθετους ανέμους στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας επηρεαζόμενη από διάφορους παράγοντες, όπως η δυναμική των συμμετεχόντων στην αγορά, ο ανταγωνισμός από εναλλακτικά προϊόντα (π.χ. φυτικά) και πιθανώς μια συντριπτική ποικιλία επιλογών για τους καταναλωτές, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, που οδήγησε την κατηγορία σε πτώση. Στην Ευρώπη οι αντίστοιχες αγορές πώλησης ελληνικού γιαουρτιού είναι πιο σταθερές σε όρους όγκου, ειδικά σε χώρες όπου το γιαούρτι καταναλώνεται ως αυτόνομο σνακ ή ως μέρος ενός γεύματος (π.χ. Ελλάδα). Η καινοτομία είναι φυσικά ο κύριος μοχλός της ανάπτυξης (π.χ. ποικιλίες χαμηλών λιπαρών και σαχκάρων, εξειδικευμένα τμήματα όπως τα παιδικά προϊόντα που απολαμβάνουν μεγαλύτερη ανάπτυξη).

Οι μεγάλοι παίκτες της παγκόσμιας αγοράς

Όσον αφορά το ανταγωνιστικό τοπίο, οι βασικοί παίκτες στην παγκόσμια αγορά είναι οι Danone, General Mills (μέσω της Yoplait), Chobani, Nestle και Müller, με την ελληνική ΦΑΓΕ να έχει επίσης αξιοσημείωτο αποτύπωμα σε ΗΠΑ, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ελλάδα. Συνολικά, ο κλάδος είναι αρκετά κατακερματισμένος και παρουσιάζονται πολλά εμπόδια για να εισέλθει κάποιος σε αυτόν, δεδομένης της σημασίας της αφοσίωσης στο εμπορικό σήμα, της αυστηρής νομοθεσίας (π.χ. εγκαταστάσεις παραγωγής). Τούτου λεχθέντος, η αγορά έχει δει νεοεισερχόμενους παίκτες να φέρνουν καινοτόμα προϊόντα και επιχειρηματικά μοντέλα, ειδικά σε εξειδικευμένους τομείς όπως βιολογικά, vegan ή εξειδικευμένα προϊόντα γιαουρτιού που εστιάζουν στην υγεία. Το κλειδί για την υπέρβαση αυτών των εμποδίων βρίσκεται συχνά στην εύρεση μιας μοναδικής πρότασης αξίας και στην αποτελεσματική στόχευση εξειδικευμένων τμημάτων της αγοράς.

Πηγή: capital.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΨΥΧΟΚΟΡΕΣ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 24 (VIDEO)

Δείτε τα νέα επεισόδια της τηλεοπτικής σειράς του ΑΝΤ1 ΨΥΧΟΚΟΡΕΣ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 24 Η Μαρίκα απορεί με τη συμπεριφορά της Νέλλας και την ξαφνική της προτίμηση σε εκείνη...