Κυριακή, 5 Μαΐου, 2024

Κώστας Καραμανλής στη Βουλή για τα Τέμπη: Παραιτήθηκα γιατί συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία, ανέλαβα την ευθύνη που μου αναλογεί

Ο Κώστας Καραμανλής έλυσε τη σιωπή του για πρώτη φορά μετά την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη – Ο πρώην υπουργός, μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, ανέλαβε την ευθύνη που του «αναλογεί» και ζήτησε να μιλήσουν όλοι στη γλώσσα της αλήθειας, μακριά από μικροκομματικές σκοπιμότητες

Ο τέως υπουργός, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Συγκλόνισε τη χώρα η τραγωδία των Τεμπών. Δεν πρέπει να ξεχαστεί. Όσοι βρισκόμαστε εδώ έχουμε απέναντι τις οικογένειες των θυμάτων αλλά και την κοινωνία, να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του, να αφήσουμε έξω από αυτό το θέμα τις μικροκομματικές σκοπιμότητες. Όσα πω θα έχουν τεκμηρίωση, δεν πρέπει να κάνουμε επιλεκτική επιλογή εγγράφων.

»Η επιλογή του χρόνου και του χώρου σηματοδοτεί την προσωπική και πολιτική μου ηθική. Εδώ έγινε η πρώτη τοποθέτησή μου, στη Βουλή, ήταν επιλογή μου. Ελάχιστοι μίλησαν με πυξίδα την αλήθεια.

»Ξεκαθαρίζω ότι λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Ούτε είχα ούτε έχω κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Έμαθα να είμαι πιστός στο καθήκον. Παραιτήθηκα κόντρα στην πολιτική πεπατημένη. Δεν ζήτησα παραιτήσεις υφισταμένων.

»Η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης θα μείνει κενό γράμμα αν δεν συνοδευτεί από αναζήτηση ευθυνών σε όλο το εύρος, ποια λάθη, παραλείψεις σημειώθηκαν, τι θα γίνει για να μην υπάρξει άλλη τραγωδία. Χρέος μας είναι να φωτιστεί η αλήθεια και σε αυτό θέλω να συμβάλω σήμερα.

»Σας παραθέτω τα πρωτόκολλα της σύμβασης 717. Παραδόθηκε λειτουργικά μόνο το 18%». Συνεχίζοντας, υπογράμμισε ότι το 2019, πριν από τη φωτιά, δεν ήταν πλήρως λειτουργικό το σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα.

«Ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει ηλεκτρονικά τη διαδρομή»

Ωστόσο, στην τραγωδία των Τεμπών, όπως είπε ο πρώην υπουργός- ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, αλλά δεν το έκανε. «Ακόμη κι αν είχε ολοκληρωθεί το ETCS θα είχε αποφευχθεί, αυτό δεν ισχύει», είπε.

«Από τη στιγμή που ο σταθμάρχης επέλεξε να χαράξει τη διαδρομή χειροκίνητα, όποιο σύστημα κι αν λειτουργούσε, δεν θα είχε αποτρέψει το ατύχημα, όφειλε να είχε χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία, όπως είχαν κάνει οι υπόλοιποι νωρίτερα. Ενώ είχε ξεχάσει και σε λάθος θέση τα κλειδιά», τόνισε ο κ. Καραμανλής. Ολα τα συστήματα ακόμα και τα πιο άρτια καταλήγουν στους ανθρώπους τα χειρίζονται ή όπως στην περίπτωση εδώ στους ανθρώπους που επιλέγουν να μην τα χειρίζονται, συμπλήρωσε.

«Δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα ότι στο σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση, χρησιμοποιήθηκε στις 22:12 της 28ης Φεβρουαρίου, ήταν σε λειτουργία μία ώρα πριν το δυστύχημα. Το σύστημα τηλεδιοίκησης αποδεικνύεται και από το μαύρο κουτί», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.

Ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι «δικλείδα ασφαλείας» ήταν οι δύο σταθμάρχες που θα έπρεπε να είναι μαζί με τον νέο σταθμάρχη στη Λάρισα. «Επίσης “δικλείδα ασφαλείας” ήταν και τα 12 λεπτά ποτ μπορούσε να δει στον πίνακα ότι το τρένο ήταν σε λάθος πορεία, όμως δυστυχώς ούτε αυτό το είδε». «Όλοι οφείλουμε να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Ποτέ στη ζωή μου δεν κρύφτηκα», είπε ο τέως υπουργός Μεταφορών.

Σπίρτζης: Δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα

Νωρίτερα, μίλησε στη συνεδρίαση ο πρώην υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ο οποίος εξέφρασε τη θέση ότι δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, μετά από τη φωτιά της 29ης Ιουλίου 2019. Ο πρώην υπουργός αναφέρθηκε στη σύμβαση 717, υποστηρίζοντας ότι η σημερινή συνεδρίαση με αυτό ως μοναδικό θέμα συζήτησης αδικεί το κοινοβούλιο. «Δεν είμαστε όλοι ίδιοι.. Το όλοι είναι ίδιοι σημαίνει ότι κανείς δεν παίρνει τις ευθύνες στο μέλλον. Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες, όμως υπάρχουν και οι προσωποποιημένες ευθύνες για το δυστύχημα», είπε.

Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ότι η τηλεδιοίκηση είναι αυτό που ορίζεται στη σύμβαση 717: «Τηλεδιοίκηση σύμφωνα με τη σύμβαση είναι η εκ αποστάσεως χειρισμός της διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως η εκτροπή των τρένων. Όχι ο πίνακας που είδαμε στις τηλεοράσεις στον σταθμό Λάρισας, αλλά ένα άλλο μεγαλύτερο κέντρο που αφορά σε όλους τους σταθμούς. Αυτό το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε μέχρι το καλοκαίρι του 2019. Κέντρο ελέγχου δεν υπήρχε από 29/7/2019 μέχρι σήμερα».

Γεραπετρίτης: Θα ζητήσω δημόσια συγγνώμη αν δεν λειτουργεί το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης

Παίρνοντας το λόγο ο Γιώργος Γεραπετρίτης, ο υπουργός Επικρατείας που έχει την εποπτεί των Μεταφορών, προκάλεσε τα κόμματα να στείλουν εκπροσώπους στη Λάρισα, ακόμη και σήμερα, για να δουν όλοι (μαζί με τον κ. Γεραπετρίτη) αν λειρουργεί ή όχι το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. «Αν δεν λειτουργεί, εγώ ο ίδιος θα βγω και θα ζήτησω δημόσια συγγνώμη. Αν όμως λειτουργεί θα περιμένω από όλους να ζητήσουν συγγνώμη που παραπλάνησαν την κοινωνία», τόνισε.

Όπως είπε ο κ. Γεραπετρίτης, ο οποίος κατέθεσε σχετικά έγγραφο από το καταγραφικό, μέχρι και τις 22:12 της μοιραίας βραδιάς στα Τέμπη. «Συντελέστηκαν αυτόματες χαράξεις, φαίνονται αναλυτικά τα τελευταία πέντε δρομολόγια», υποστήριξε ο υπουργός συμπληρώνοντας μάλιστα ότι στη 1:39, πρωινή ώρα, έγινε δοκιμαστική χρήση από το σταθμαρχείο και φάνηκε ότι λειτουργούσε το τοπικό σύστημα.

Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης τόνισε ότι θα καταστεί κακούργημα ξανά η κλοπή υλικού από τις δημόσιες μεταφορές.

Το ξεκίνημα της συνεδρίασης

Με διαδικαστικά θέματα που τέθηκαν από τις κοινοβουλευτικές ομάδες άρχισε η συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, στην οποία έχουν κληθεί σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση – σηματοδότηση των σιδηροδρόμων, ο τέως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής, οι πρώην υπουργοί Χρήστος Σπίρτζης και Μιχάλης Χρυσοχοΐδη, καθώς ο νυν υπουργός Επικρατείας αρμόδιος και για ζητήματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης.

Κατά την έναρξη της συνεδρίασης, οι τέσσερις τέως, πρώην και νυν υπουργοί κάθισαν στις θέσεις των υπουργικών εδράνων της Γερουσίας.

Επί της οργάνωσης της συνεδρίασης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Αθανάσιος Μπούρας πρότεινε η ακρόαση των τεσσάρων να αρχίσει με τη σειρά που διαχειρίστηκαν τη σύμβαση με αριθμό 717 κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Σχετικά με τις κλητεύσεις και άλλων προσώπων για ακρόαση φορέων που έχουν ζητηθεί και από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, ο κ. Μπούρας πρότεινε αυτό να απασχολήσει την Επιτροπή στο τέλος της σημερινής συνεδρίασης.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος, ανέφερε ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν ζητήσει η σημερινή συνεδρίαση να αφιερωθεί των αιτιών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα με την ακρόαση των τεσσάρων παριστάμενων υπουργών, αλλά και άλλων προσώπων. Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να αξιοποιήσουμε την παρουσία στην Επιτροπή των κυρίων Καραμανλή και Γεραπετρίτη για τη σύμβαση 717, αλλά και για τα όλα τα υπόλοιπα θέματα και εμείς θα το πράξουμε. Ζήτησε -επειδή η σημερινή δεν έχει συγκληθεί με την δυνατότητα που δίνει ο ΚτΒ στην Αντιπολίτευση αλλά ήταν ομόφωνη απόφαση- η επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής για την ακρόαση και άλλων προσώπων να γίνει εντός του μήνα και να μη χρειαστεί η πάροδος ενός μήνα για να συγκληθεί η Επιτροπή εκ νέου με τη διαδικασία της χρήσης του αιτήματος των 2/5 από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης.

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης, υπενθύμισε ότι το κόμμα του είχε ζητήσει να κληθούν στην Επιτροπή και άλλα πρόσωπα και θεσμοί για να διερευνηθεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα, όπως η ΡΑΣ, οι εκπρόσωποι εργαζομένων, διευθύνοντες και πρώην διοικητές του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train. Σωστά εκκλήθηκαν, εν αρχή αυτών των συνεδριάσεων είναι η ακρόαση των τεσσάρων πρώην Υπουργών αλλά δεν μπορεί να μην υπάρξουν και άλλες ακροάσεις. Πρόκειται για τεράστιο ζήτημα. Η σημερινή μας συνεδρίαση να θεωρηθεί η αρχή μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας, προκειμένου μετά από λίγες ημέρες να έχουμε προσκλήσεις για νέες ακροάσεις για το θέμα σύμφωνα με τα αιτήματα που έχουν καταθέσει τα κόμματα.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, ανέφερε ότι εμείς έχουμε ζητήσει να κληθούν όλοι οι υπουργοί Μεταφορών από το 2007 που άρχισε η απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επίσης και οι διοικήσεις του ΟΣΕ από τότε της Hellenic Train και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων.

Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Γιώργος Μυλωνάκης, συμφώνησε με την συνέχιση της διαδικασίας λέγοντας ότι θα πρέπει στην Επιτροπή να κληθούν και οι υφυπουργού Υποδομών , υπεύθυνοι για τους σιδηροδρόμους και οι γενικοί γραμματείς και όχι μόνο η συζήτηση να περιοριστεί στην σύμβαση 717 αλλά και στις υπόλοιπες συμβάσεις. Η εθνική αυτή τραγωδία είπε «θα μας στοιχειώνει όλους»

Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 Σοφία Σακοράφα ανέφερε ότι το κόμμα της πιστεύει ότι θα πρέπει να κληθούν οι αρμόδιοι υφυπουργοί του Υπουργείου Μεταφορών, την ΕΡΓΟΣΕ, την ΓΕΟΣΕ, η ΡΑΣ , οι εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων.

Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ζήτησε να διεξαχθούν όσες συνεδριάσεις χρειάζονται και να μην ακολουθεί η διαδικασία των αιτημάτων της Αντιπολίτευσης (των 2/5) ώστε εντός του μήνα η Βουλή σε επίπεδο Επιτροπής να έχει ολοκληρώσει το έργο της πριν από την έκδοση του πορίσματος των Εμπειρογνωμόνων. Θα πρέπει είπε να μην μείνουμε στο στενός γράμμα του ΚτΒ ώστε το Κοινοβούλιο να ολοκληρώσει τις ακροάσεις του

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Αθανάσιος Μπούρας, έκλεισε τον κύκλο των παρεμβάσεων επί της διαδικασίας λέγοντας ότι «μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίασης θα επεξεργαστώ όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και τυχόν άλλα που μπορεί να προκύψουν. Καθώς σήμερα ξεκινάμε αυτή την διαδικασία με την σύμβαση 717.Και θα σας ενημερώσω σύμφωνα με τον ΚτΒ».

Πηγή: dikaiologitika.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ