Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024

Ο Τραμπ αγοράζει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης – Τι ζήτησε από τον Τσίπρα

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θέλουν οι Αμερικανοί, με τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ να το διαπραγματεύεται προσωπικά με τον Αλέξη Τσίπρα, στο πρόσφατο ταξίδι του στην Ουάσινγκτον!

Άλλωστε οι εξαγωγές αμερικανικού LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) εκτιμάται πως θα αποτελέσουν έναν εκ των κλάδων που θα ενισχυθούν από τις πολιτικές που έχει εξαγγείλει ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ.

Είχε προηγηθεί επίσημη επίσκεψη και επιθεώρηση του λιμανιού από τον πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος συναντήθηκε με τον δήμαρχο της πόλης και τον Μητροπολίτη, κάτι που προανήγγειλε τις αμερικανικές προθέσεις.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μαζί με τη μαρίνα του Αλίμου και την Εγνατία οδό είναι τα επόμενα «φιλέτα» του Δημοσίου που το ΤΑΙΠΕΔ βγάζει σε πλειστηριασμό προκειμένου να δοθούν προς εκμετάλλευση σε ιδιώτες.

Ήδη το ενδιαφέρον από τους υποψήφιους επενδυτές είναι έντονο.

Εκτός των Αμερικανών, ρωσικά όσο και ευρωπαϊκά αλλά και κινεζικά και αμερικανικά συμφέροντα και διπλωματικοί παράγοντες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις, λόγω της υψηλής γεωπολιτικής σημασίας του λιμανιού. Στην περιοχή έχουν ήδη αναπτυχθεί δραστηριότητες συνδυασμένων μεταφορών από εταιρείες όπως η γερμανική Kuehne + Nagel και η κινεζική Cosco Shipping-Agency, οι οποίες έχουν από καιρό εκμισθώσει αποθηκευτικές εγκαταστάσεις στο λιμάνι, όπου συγκεντρώνονται και επαναπροωθούνται προϊόντα και εξαρτήματα προς ευρωπαϊκές και άλλες αγορές.

Πλωτός σταθμός αερίου

Παράλληλα, αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα. Ειδικότερα η Gastrade, συμφερόντων του Ομίλου Κοπελούζου, στην οποία έχει αποκτήσει συμμετοχή και η ναυτιλιακή GasLog συμφερόντων Παναγιώτη Γ. Λιβανού, σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία πλωτό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης εντός τριετίας.

Η εισηγμένη στη Γουόλ Στριτ GasLog, που δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες μεταφορές υγροποιημένου αερίου, έχει τονίσει πως το έργο της Αλεξανδρούπολης «θα παρέχει μια νέα διαδρομή και μια σημαντική πηγή διαφοροποίησης προμήθειας φυσικού αερίου σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες σήμερα εξαρτώνται από αγωγούς στη Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη, καθώς και την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού στην περιοχή, ενώ θα προωθήσει τον ανταγωνισμό και την ευελιξία των τιμών».

Ανεξάρτητα με τους ρυθμούς με τους οποίους μπορεί να προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο, η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να προχωρά –ενδεχομένως και τις αμέσως επόμενες εβδομάδες– στην υπογραφή της συμφωνίας σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Βάρνας. Ένας άξονας που παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου και ως εκ τούτου τυγχάνει κορυφαίου διεθνούς οικονομικού και διπλωματικού ενδιαφέροντος. Με τη γραμμή αυτή θα συνδεθούν σιδηροδρομικώς και η Καβάλα και το Μπουργκάς, λόγω της εγγύτητάς τους.

Τι προσφέρει το λιμάνι

Το λιμάνι προσφέρει δυνατότητα εξυπηρέτησης συνδυασμένων μεταφορών: ακτοπλοϊκών, οδικών, σιδηροδρομικών και εναέριων. Βρίσκεται σε σημείο το οποίο συνδέεται πλέον άμεσα με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα προς Θεσσαλονίκη, αλλά και προς τα τουρκικά και βουλγαρικά σύνορα, ενώ γειτνιάζει με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB). Πρόσφατα ξεκίνησε και η λειτουργία της σιδηροδρομικής σύνδεσης του νέου προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων με το εθνικό δίκτυο και μέσω αυτού με τα Βαλκάνια και τις παρευξείνιες χώρες, επιτρέποντας πλέον τη διεκπεραίωση συνδυασμένων μεταφορών (τρένο – πλοίο), ενώ ολοκληρώθηκαν και η εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και η εκσκαφή διαύλου για πλοία με μεγάλο βύθισμα.

Για το πρότζεκτ έχουν ακόμα ενδιαφερθεί επισήμως η ΔΕΠΑ, η Bulgarian Energy Holding, ενώ πληροφορίες θέλουν αμερικανική παραγωγό και εξαγωγέα LNG να έχει επίσης πραγματοποιήσει επαφές με τον Όμιλο Κοπελούζου. Διεθνείς προμηθευτές από ΗΠΑ, Κύπρο, Ισραήλ, Κατάρ, Αίγυπτο και Αλγερία θα μπορούσαν να αποτελέσουν χρήστες του.

Το λιμάνι έχει στην προβλήτα των κοντέινερ βύθισμα 12,5 μέτρα, έχει μεγάλα σε μήκος κρηπιδώματα και μια πολύ μεγάλη ανατολική χερσαία ζώνη, περίπου 400 στρεμμάτων. Για να εκμεταλλευτεί αυτά τα πάγια, θα πρέπει να επενδυθούν περί τα 20 εκατομμύρια σε γερανογέφυρες (σ.σ. δεν έχει ούτε μία) και μηχανικό εξοπλισμό, αλλά και σε δίκτυα υποδομών, ενώ θα πρέπει να δημιουργηθεί και Ελεύθερη Τελωνειακή Ζώνη, ένα επενδυτικό πακέτο που ανεβάζει τον λογαριασμό σε περίπου 60 εκατ. ευρώ.

«Το ενδιαφέρον για το λιμάνι είναι μεγάλο, από Κίνα, Αμερική, Ρωσία αλλά και την Αραβική Χερσόνησο και συγκεκριμένα το Ντουμπάι. Το λιμάνι χρειάζεται επενδύσεις, περίπου 60 εκατ. ευρώ συνολικά, ιδιωτικά κεφάλαια που θα εξασφαλιστούν μέσω παραχωρήσεων, συγκεκριμένων υποδομών και λειτουργιών, ώστε να εκμεταλλευτούμε όλους τους θετικούς παράγοντες που φέρνουν μπροστά την Αλεξανδρούπολη και την περιοχή μας σαν κέντρο συνδυασμένων μεταφορών αλλά και ενεργειακό κόμβο», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΑ ΑΕ κ. Χρήστος Δούκας. Άλλωστε, όπως είπε ο κ. Δούκας, η «απώλεια» για την DP World του λιμανιού της Θεσσαλονίκης την κάνει να στρέψει το βλέμμα της στην Αλεξανδρούπολη.

Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος επιθυμεί την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων, καθώς γνωρίζει ότι η ομαλή ολοκλήρωση του τρίτου μνημονίου απαιτεί την τήρηση των στόχων. Επίσης, παράγοντες των Βρυξελλών έχουν διαμηνύσει στην Αθήνα ότι το Eurogroup θα δυσκολευτεί να δώσει κάτι παραπάνω για το χρέος του χρόνου το καλοκαίρι, αν η χώρα δεν φανεί πρόθυμη να συνεισφέρει από τη δική της πλευρά.

Πιο απλά, αν η Ελλάδα δεν προχωρήσει τις ιδιωτικοποιήσεις που έχει υποσχεθεί να κάνει και από τις οποίες προέρχονται έσοδα που μειώνουν το δημόσιο χρέος, οι Ευρωπαίοι θα έχουν μικρότερο κίνητρο να βάλουν το χέρι στην τσέπη ή να υποστούν απώλειες. Ωστόσο, την ανάγκη αυτή δεν τη συμμερίζονται όλοι οι υπουργοί της κυβέρνησης, προκαλώντας την ανησυχία του κ. Τσακαλώτου, παρότι δεν αναφέρεται ποτέ δημοσίως στις διαφωνίες που υπάρχουν σε αυτά τα ζητήματα.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παρασκήνιο που κυκλοφόρησε στις 2/12

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΕΡΩΤΑΣ ΦΥΓΑΣ Β ΚΥΚΛΟΣ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 99 (VIDEO)

Δείτε τα επεισόδια του β κύκλου της τηλεοπτικής σειράς ΕΡΩΤΑΣ ΦΥΓΑΣ που βλέπουμε στον ΑΝΤ1 ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 99 Η Γεωργία είναι πυρ και μανία με τον Στρατή...