Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Οργασμός ιδιωτικοποιήσεων προ των πυλών

“Χορός» δισεκατομμυρίων και επενδυτικών ευκαιριών σε όλους τους τομείς έρχεται τους επόμενους μήνες, καθώς η κυβέρνηση επιχειρεί να στείλει φιλοεπενδυτικό μήνυμα στις αγορές με ουκ ολίγες ιδιωτικοποιήσεις . Ο «χορός» άνοιξε προχθές με την αποδοχή από ΕΛΠΕ και ΤΑΙΠΕΔ της προσφορά ύψους 535 εκατ. ευρώ της κοινοπραξίας Snam-Enagas-Fluxys, που προσέφερε ώστε να πάρει το ΔΕΣΦΑ, ολοκληρώνοντας μια προσπάθεια ιδιωτικοποίησης μετά… 5 χρόνια.

Της ΜΑΡΙΝΑΣ ΠΡΩΤΟΝΟΤΑΡΙΟΥ

Ακολούθως παίρνουν σειρά τα ΕΛΠΕ και η ΔΕΠΑ μέσα στο καλοκαίρι, τα λιγνιτικά εργοστάσια της ΔΕΗ και παράλληλα τρέχουν και οι παραχωρήσεις υποδομών, όπως η Εγνατία και τα λιμάνια στον άξονά της, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, το 9,88% της Αττικής Οδού από την τράπεζα Πειραιώς, και στο επόμενο εξάμηνο και το 30% του ΔΑΑ. Όμως ο στόχος των 2 δισ. ευρώ του ΤΑΙΠΕΔ, δεν μπορεί να πιαστεί φέτος αν μέσα στο 2018 δεν ολοκληρωθεί όχι μόνο η ιδιωτικοποίηση του 51% των ΕΛΠΕ αλλά και το 30% του αεροδρομίου Αθηνών (ΔΑΑ), -που επίσης θα φέρει έσοδα άνω του 1 δισ. ευρώ. Ο Απρίλιος και ο Μάιος θα είναι οι πιο κρίσιμοι μήνες για την επίτευξη του στόχου που έχει τεθεί στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ανάλογα με το αν θα υπάρξει συμφωνία με την Κομισιόν σχετικά με την 20ετή παράταση παραχώρησης του ΔΑΑ.

ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ

Μέχρι τις 18 Μαΐου 2018 έχουν προθεσμία οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για τα ΕΛΠΕ να εκδηλώσουν ενδιαφέρον και ακολούθως να αποκτήσουν πρόσβαση σε πληροφοριακό υλικό στο Virtual Data Room ώστε να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. Η πρόσκληση επιτρέπει να παραχωρηθεί ποσοστό ακόμη και μεγαλύτερο του 50,1% ενώ το ακριβές ποσοστό που θα διατεθεί από τους δύο μετόχους, θα καθοριστεί στο στάδιο της πρόσκλησης για την υποβολή προσφορών. Το μεγαλύτερο μερίδιο (30,1%) θα διατεθεί από την Paneuropean ενώ η πλευρά του Δημοσίου θα παραχωρήσει μερίδιο 20%.

Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να έχει στα χέρια του προσφορές μέσα στο καλοκαίρι και η διαδικασία να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Η τρέχουσα αξία του 50,1% των ΕΛΠΕ ξεπερνά το 1,3 δισ.

ΔΕΗ

Στα τέλη Μαΐου θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την πώληση των λιγνιτικών εργοστασίων της ΔΕΗ, το 40% του λιγνιτικού δυναμικού της, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, δηλαδή, δύο μονάδες στη Μεγαλόπολη, μία μονάδα στη Μελίτη της Φλώρινας, η άδεια για μια καινούργια μονάδα επίσης στη Μελίτη, καθώς και η χρήση των λιγνιτικών πεδίων που τροφοδοτούν τις συγκεκριμένες μονάδες.

Θα συσταθούν δύο θυγατρικές, μία για τα περιουσιακά στοιχεία στο Βορρά και άλλη για το Νότο, και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές θα μπορούν να υποβάλουν προσφορές είτε για την απόκτηση του συνόλου των μετοχών και των δύο νέων εταιριών, είτε για μία από αυτές.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ

Το ενδιαφέρον για την 40ετή παραχώρηση κρίνεται υψηλό, αλλά ο διαγωνισμός σχετικά με τα ηλεκτρονικά διόδια που διενεργείται αυτές τις ημέρες από το υπουργείο Υποδομών δημιουργεί αβεβαιότητες για τα προσδοκώμενα έσοδα. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού προσέλκυσε εννέα υποψήφιους όπως η κοινοπραξία του ΟΛΘ (Deutsche Invest Equity Partners-Baltera), η κοινοπραξία Κοπελούζου με την κινεζική Sichuan, καθώς και επενδυτικοί όμιλοι όπως η Aberdeen European Infrastructure Partners που συμμετέχει στην κοινοπραξία της J&P ΑΒΑΞ, κ.λ.π.

Mε πρώτο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ακολούθως με προτεραιότητα στα λιμάνια της Β. Ελλάδας, στον άξονα της Εγνατίας δηλαδή την Ηγουμενίτσα την Καβάλα αλλά και την Κέρκυρα, πρόκειται να προχωρήσει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων το ΤΑΙΠΕΔ. Μαζί με τον λιμένα της Θεσσαλονίκης και τον λιμένα Αλεξανδρούπολης “τα λιμάνια της Εγνατίας” δημιουργούν ένα αναπτυξιακό τόξο που διατρέχει την Βόρεια Ελλάδα σε όλο το μήκος της.

Τόσο για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, όσο και της Κέρκυρας έχουν εξεταστεί διάφορα σενάρια, ένα από τα οποία περιλαμβάνει την παραχώρηση μόνο της κρουαζιέρας ή των μαρίνων. Στόχος του Ταμείου είναι να προχωρά σταδιακά τις παραχωρήσεις των λιμανιών, ώστε οι διαδικασίες να τρέχουν παράλληλα για μέχρι δύο κάθε φορά, ώστε να μην αποπροσανατολίζονται οι επενδυτές και να μην “κανιβαλίσει” το ένα το άλλο.

Ωστόσο η επιτυχία των διαγωνισμών αυτών και η προσέλκυση επενδυτών εξαρτάται άμεσα από το πρόγραμμα σιδηροδρομικών συνδέσεων του ΟΣΕ και την αποφασιστικότητα του υπουργείο Υποδομών να φροντίσει ώστε να υλοποιηθεί. Ήδη οι νέοι επενδυτές στον ΟΛΘ πέρασαν το μήνυμα στην κυβέρνηση ότι οι επενδύσεις που θα κάνουν στο λιμάνι, δεν θα έχουν νόημα αν δεν ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού καθώς η διασύνδεση του με την Εγνατία Οδό.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ