Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

“Δούρειος ίππος” για προσλήψεις συμβασιούχων στο Δημόσιο

Μετά τους δήμους, και το στενό Δημόσιο θα μπορεί να προσλάβει ακόμα περισσότερους από τους συμβασιούχους αορίστου, αλλά και ορισμένου χρόνου, ανάλογα με τις οικονομικές αντοχές του.

Το “παράθυρο” για περισσότερους συμβασιούχους από εκείνους που προβλέπει το Μνημόνιο αφήνεται από διάταξη του πολυνομοσχεδίου, το οποίο κατέθεσε την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση, στο πλαίσιο, μάλιστα, της εφαρμογής των προαπαιτουμένων για τη γ’ αξιολόγηση του ίδιου του Μνημονίου.

Αν και η συγκεκριμένη διάταξη θέτει ρητά ένα συγκεκριμένο “πλαφόν” για φέτος στον μέσο όρο του πλήθους των έκτακτων (ή ορισμένου χρόνου) συμβασιούχων που μισθοδοτούνται αποκλειστικά από τον κρατικό Προϋπολογισμό, δεν αποκλείει την “αναπροσαρμογή” του πλήθους των συμβασιούχων ορισμένου χρόνου, εφόσον το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους κρίνει ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό.

Παράλληλα, αφήνει περιθώρια περαιτέρω προσλήψεων ορισμένου χρόνου μη αποκλειστικά αμειβομένων από το κράτος, αλλά και μόνιμων προσλήψεων εκτός του κανόνα αποχωρήσεων-προσλήψεων τακτικού προσωπικού.

Έτσι, αν περάσει η συγκεκριμένη διάταξη, όχι μόνο οι δήμοι, οι οποίοι βάσει του “παράλληλου προγράμματος” του 2016 μπορούν να προσλάβουν όσους υπαλλήλους θέλουν –αρκεί να τους πληρώνουν με δικά τους έσοδα από ανταποδοτικά τέλη–, αλλά και το στενό Δημόσιο θα μπορέσει να προσλάβει περισσότερους από τους προβλεπόμενους συμβασιούχους ορισμένου χρόνου με τη “βούλα” του ΓΛΚ.

Εξάλλου, η ίδια η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, κυρία Όλγα Γεροβασίλη, δήλωσε αμέσως μετά την κατάθεση της συγκεκριμένης διάταξης πως “σταδιακά μειώνονται οι θέσεις των συμβασιούχων και αυξάνονται οι μόνιμοι. Αυτό έχουμε υποσχεθεί κι αυτό κάνουμε πράξη”.

Τι προβλέπει η διάταξη

Συγκεκριμένα, στο πολυνομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή από τη μια μεριά μπαίνει φραγμός στις προσλήψεις ορισμένου χρόνου οι οποίες χρηματοδοτούνται από τον κρατικό Προϋπολογισμό και από την άλλη αφήνονται όλα τα περιθώρια αύξησης του πλήθους των ίδιων αυτών των κρατικά αμειβομένων έκτακτων συμβασιούχων, σύναψης νέων ορισμένου χρόνου που δεν χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από το κράτος ή άλλους πόρους και, τέλος, προσλήψεων μόνιμων συμβασιούχων.

Πιο αναλυτικά, στο εν λόγω ν/σ προβλέπονται επί λέξει τα ακόλουθα:

1) “Το 2018 ο μέσος όρος του έκτακτου προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, μίσθωσης έργου και ωριαίας αποζημίωσης, που απασχολείται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και η μισθοδοσία του οποίου επιβαρύνει τον Τακτικό Προϋπολογισμό του Κράτους, όπως αποτυπώνεται στο Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου, δεν μπορεί να υπερβαίνει τα οριζόμενα στον ακόλουθο πίνακα”:

πίνακας συμβασιούχοι

Με άλλα λόγια, οι συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου θα μειωθούν κατά 1.622 ή 3,4%.

Ωστόσο, στην ίδια διάταξη επισημαίνεται πως “από τον παραπάνω περιορισμό (σ.σ.: εκείνον που αφορά τους αμειβόμενους από τον κρατικό Προϋπολογισμό έκτακτους συμβασιούχους) εξαιρούνται και δεν συνυπολογίζονται οι προσλήψεις έκτακτου προσωπικού για την κάλυψη απρόβλεπτων αναγκών, όπως ιδίως οι ανάγκες που απορρέουν από τις προσφυγικές και μεταναστευτικές ροές ή την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών”.

2) “Οι διορισμοί και οι προσλήψεις προσωπικού στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης σε περιπτώσεις συμμόρφωσης σε δικαστικές αποφάσεις (με τις οποίες αναγνωρίζεται η ορισμένης διάρκειας εργασιακή σχέση του υπαλλήλου ως αορίστου χρόνου) ή κάλυψης οργανικών θέσεων μόνιμου προσωπικού ή προσωπικού με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που συστήνονται σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις και με ταυτόχρονη αναπροσαρμογή του μέσου όρου της παραπάνω διάταξης μπορούν να διενεργούνται αρκούσης της τήρησης των ορίων δαπανών (σ.σ.: δηλαδή εφόσον τηρούνται τα όρια) για μισθούς και συντάξεις που προβλέπονται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021. Για την τήρηση της προϋπόθεσης αυτής, αναπροσαρμόζεται ανάλογα ο μέσος όρος της παραπάνω διάταξης με κοινή απόφαση των υπουργών Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών, κατόπιν έκθεσης που συντάσσεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους”.

Επομένως, και οι περιορισμοί στην πρόσληψη έκτακτου προσωπικού με αποκλειστική χρηματική χρηματοδότηση μπορούν να “αναπροσαρμοστούν” (δηλαδή ενδεχομένως να μην είναι και τόσο στενοί), εφόσον δώσει το “πράσινο φως” το ΓΛΚ.

3) “Απαγορεύεται η μετατροπή των εργασιακών σχέσεων του έκτακτου προσωπικού που προσλαμβάνεται με οιαδήποτε σχέση ορισμένης διάρκειας που καταρτίζεται κατά τους κανόνες του ιδιωτικού δικαίου σε συμβάσεις αόριστης διάρκειας”.

Με άλλα λόγια, το μόνο που απαγορεύεται είναι η μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου χρόνου. Έτσι, π.χ., τον Μάρτιο του 2018 θα απολυθούν οριστικά οι περίπου 6.100 συμβασιούχοι στην καθαριότητα των δήμων και στη θέση τους θα μπουν μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ πάνω από 8.500 συμβασιούχοι αορίστου χρόνου.


Η αρχή έγινε στους δήμους

Η επίμαχη διάταξη, που δίνει ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες προσλήψεων στο Δημόσιο, αποτελεί το δεύτερο σημαντικό βήμα που κάνει η κυβέρνηση προς αυτή την κατεύθυνση.

Το πρώτο έγινε τον Φεβρουάριο του 2016, με το “παράλληλο πρόγραμμα”. Σε αυτό αναφέρεται επί λέξει πως “οι προσλήψεις και οι διορισμοί τακτικού προσωπικού των κατηγοριών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των κλάδων και ειδικοτήτων των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού και των Ν.Π.Ι.Δ. αυτών αναστέλλονται έως 31.12.2016. Από την ανωτέρω αναστολή εξαιρούνται οι διορισμοί προσωπικού των ανωτέρω κατηγοριών σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα”.

Με άλλα λόγια, επιτρέπονται προσλήψεις στους δήμους χωρίς περιορισμό, αρκεί οι αμοιβές τους να πληρώνονται από τα ανταποδοτικά τέλη των ίδιων των δήμων.

Υπενθυμίζεται πως, όπως έχει ήδη αποκαλύψει το “Κεφάλαιο”, την τριετία 2015-2017 αυξήθηκαν κατά 24% οι επιχειρήσεις του Δημοσίου και κατά 11% τα Νομικά Πρόσωπα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πληροφοριακό σύστημα για τις ροές μισθωτής απασχόλησης “Εργάνη”:

– Οι επιχειρήσεις του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα εκτινάχθηκαν, από τις 227 το 2015, στις 374 το 2017. Δηλαδή, οι εν λόγω επιχειρήσεις αυξήθηκαν κατά 87 ή 24%.

– Τα δε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) έφτασαν το 2017 τα 1.211, έναντι 1.068 που ήταν το 2015. Αυξήθηκαν, δηλαδή, κατά 143 ή 11%. Συνολικά, δημόσιες επιχειρήσεις και τα ΝΠΔΔ έγιναν κατά 230 περισσότερα ή, αλλιώς, αυξήθηκαν κατά 14,5%.

Παράλληλα, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπ. Διοικητικής Ανασυγκρότησης:

– Όσοι πληρώνονται από την κυβέρνηση και τους εποπτευόμενους φορείς (μόνιμοι, συμβασιούχοι) έγιναν κατά 23.751 περισσότεροι. Πιο συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο του 2017 οι πάσης φύσεως εργαζόμενοι στο Δημόσιο (τακτικό προσωπικό, συμβασιούχοι αορίστου και ορισμένου χρόνου κ.λπ.) ανήλθαν σε 714.170.νΑντίθετα, τον αντίστοιχο μήνα του 2016 ήταν 697.228, ενώ τον Οκτώβριο του 2015 ανέρχονταν μόλις σε 690.419.

– Εκείνη η κατηγορία δημοσίων υπαλλήλων η οποία ανεβάζει το συνολικό πλήθος των εργαζομένων στο Δημόσιο είναι, αναμφίβολα, οι συμβασιούχοι. Από 57.747 που ήταν τον Οκτώβριο του 2015, έφτασαν τους 71.465 τον αντίστοιχο μήνα του 2017.

– Το τακτικό προσωπικό στα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου έφτασε τα 36.168 άτομα το 2017, έναντι 31.798 το 2015.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ