Παρά την έντονη, φιλότιμη και θορυβώδη προσπάθεια της συντριπτικής πλειοψηφίας του πολιτικού συστήματος, το πλέον κρίσιμο ζήτημα των τελευταίων εβδομάδων δεν αποτελεί η ψήφιση του νόμου για την ταυτότητα φύλου. Ούτε η πιθανότητα απελευθέρωσης της ιατρικής χρήσης για την ινδική κάνναβη.

Αντίστοιχα, δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία η εν ψυχρώ δολοφονία του διακεκριμένου ποινικολόγου και το άβατο των Εξαρχείων, τα υπερατλαντικά, "εμπορικά" πρωθυπουργικά ταξίδια, οι υπουργικές δηλώσεις-διαβεβαιώσεις ή τα ποικιλόμορφα πυροτεχνήματα που εκτοξεύουν διάφοροι αστέρες της ελληνικής επικαιρότητας, πολιτικής και μη.

Το κρίσιμο ζήτημα, αυτό που θα έπρεπε να βρίσκεται μόνιμα στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας από την αρχή του Φθινοπώρου, είναι η ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης του τρίτου ελληνικού προγράμματος. Σε συνδυασμό με την πορεία των μεγεθών του προϋπολογισμού και τις προβλέψεις για τα ύψη πρωτογενούς πλεονάσματος και ανάπτυξης του Α.Ε.Π. για εφέτος και το 2018.

Όπως έχει τονίσει επανειλημμένα η στήλη στο παρελθόν και πλέον γίνεται απτή πραγματικότητα, το 2017 θα υπάρξει υστέρηση από τις αρχικές προβλέψεις ανάπτυξης σε ποσοστό περί το 1% του Α.Ε.Π. Με υψηλή πιθανότητα η απόκλιση (1,8% αντί 2,7%), να είναι μεγαλύτερη (μάλλον θα κλείσουμε αρκετά κάτω από το 1,5%). Πράγμα που σημαίνει ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι θα βρεθούν ελλειμματικοί, κατά κάποιες δεκάδες εκατομμυρίων. Εκατομμύρια τα οποία θα πρέπει να καλυφθούν με κάποιο τρόπο.

Λογικά πάντως οι αριθμοί δεν θα παρουσιάσουν τόσο μεγάλες αποκλίσεις ώστε να χρειαστεί η ενεργοποίηση του περιβόητου "κόφτη" ή αντίστοιχης δυναμικότητας. Λίγο "τέντωμα" των "βελτιωμένων" αποτελεσμάτων του ΕΟΠΥΥ (που δίνουν το αυξημένο πρωτογενές πλεόνασμα) και όλα θα είναι εντάξει.

Τα (σοβαρότατα) προβλήματα θα αρχίσουν, όταν η αξιολόγηση θα έρθει να εξετάσει τους δημοσιονομικούς στόχους του 2018. Διότι εκεί τα πράγματα είναι εξαιρετικά άσχημα.

"Μα πρόσφατα δεν ξεκαθάρισε η ίδια η γενική διευθύντρια του Δ.Ν.Τ. ότι δεν θα ζητηθούν καινούργια μέτρα για το 2018;" θα αναρωτηθεί εύλογα κανείς. Πράγματι, αυτό έχει συμβεί. Και μάλιστα όχι μόνο από την κυρία Lagarde.

Εκείνο το σημείο, στο οποίο κανένας από την κυβέρνηση δεν μοιάζει να δίνει σημασία, είναι ότι όσα άτομα από την μεριά του Ταμείου αναφέρονται σε μη απαίτηση λήψης επιπλέον μέτρων, ξεκαθαρίζουν ότι αυτή ισχύει για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του 2018, τους οποίους έχει θέσει και προβλέπει το ίδιο το Ταμείο (2,2% πρωτογενές, 1,8% ανάπτυξη).

Αφήνοντας καθαρά να εννοηθεί ότι οι στόχοι του ευρωπαϊκού προγράμματος (3,5% πρωτογενές με 3% ανάπτυξη), είναι μία εντελώς διαφορετική υπόθεση.

Ταυτόχρονα, όλοι οι παράγοντες ανεξαιρέτως, τονίζουν την απόλυτη ανάγκη γρήγορης ολοκλήρωσης της τρίτης αξιολόγησης, μέχρι τέλους του έτους. Σημείο στο οποίο έχουν απόλυτο δίκιο.

Εάν η Ελλάδα δεν ολοκληρώσει αυτή την αξιολόγηση μέχρι 31/12/2017, θα χάσει την τελευταία της ευκαιρία να παρουσιαστεί σαν στοιχειωδώς σοβαρή χώρα, στην διεθνή επενδυτική (και όχι μόνο) σκηνή.

Λαμβάνοντας υπόψη όμως όσα περιγράφηκαν πιο πάνω, γίνεται κάτι παραπάνω από προφανές ότι η έγκαιρη ολοκλήρωση της αξιολόγησης, εξαρτάται από την επίτευξη των στόχων του Ευρωπαϊκού Προγράμματος. Πράγμα που μπορεί να γίνει πραγματικότητα μόνο σε δύο περιπτώσεις: είτε με την λήψη νέων μέτρων ύψους 1.3% του Α.Ε.Π. εντός του 2018, είτε με αλλαγή των στόχων του Προγράμματος, δηλαδή με αλλαγή στάσης των Ευρωπαίων εταίρων και αύξηση των χρημάτων που θα έχει λαμβάνειν η Ελλάδα σαν δόση.

Πόσο πιθανόν βλέπετε να συμβαίνει το δεύτερο; Ειδικά σε μια περίοδο που η Γερμανία βρίσκεται σε φάση σχηματισμού κυβέρνησης; Στην οποία θεωρείται εκ των ουκ άνευ η συμμετοχή των "σκληρών" Φιλελευθέρων και η οποία θα πρέπει να ψηφίσει την αυξημένη δόση στην νέα Βουλή. Υπό την προεδρία του Herr Doktor, πλέον…

Εάν υπολογίσετε αυτές τις πιθανότητες, θα μπορέσετε "αυτόματα" να αντιληφθείτε το εάν θα απαιτηθούν νέα μέτρα και εάν θα κλείσει "εντός χρόνων" η αξιολόγηση.

Πέτρος Λάζος

capital.gr

Twitter: @Marketelf

Facebook: Peter Lazos
+1 επιπλέον

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΠΑΤΗΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ
 
Top