Πέμπτη, 28 Μαρτίου, 2024

Το χρήμα πάει Θεσσαλονίκη


Επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων μέσα στην επόμενη πενταετία


«Φουντώνει» ο επενδυτικός πυρετός στη Θεσσαλονίκη, καθώς αυτή την εποχή βρίσκονται σε εξέλιξη επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες αναμένεται να αλλάξουν ριζικά το οικονομικό και επιχειρηματικό προφίλ της πόλης μέσα στην επόμενη πενταετία. Τα έργα αυτά έχουν ως κύριο άξονα τον ΟΛΘ και το σιδηροδρομικό δίκτυο της βόρειας Ελλάδας, ενώ προέκυψε εσχάτως και ζήτημα δημιουργίας ενός ενεργειακού κέντρου με τέρμιναλ υγροποιημένου αερίου, δηλαδή ενός LNG Hub.

Η αναζωπύρωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη Θεσσαλονίκη αναδεικνύεται και από το γεγονός ότι στην κοινοπραξία που πλειοδότησε για το λιμάνι συμμετέχουν γερμανικοί, γαλλικοί και κινέζικοι όμιλοι, μαζί με τον ομογενή εκ Ρωσίας επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, ενώ μέτοχοι της εν λόγω κοινοπραξίας έχουν διεθνή συνεργασία με την COSCO, η οποία έχει επενδύσει στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς.

Στόχος του νέου κοινοπρακτικού σχήματος είναι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να αποτελέσει εμπορικό κόμβο των Βαλκανίων δημιουργώντας συνέργειες με λιμάνια της Βουλγαρίας, των Σκοπίων και της Ρουμανίας, αλλά και αξιοποιώντας τις συνδυασμένες μεταφορές σε όλη τη μεταφορική αλυσίδα.

180 εκατ. σε τέσσερα χρόνια
Οι επενδύσεις στο λιμάνι αναμένεται να φτάσουν τα 180 εκατομμύρια ευρώ σε τέσσερα χρόνια με την ανακατασκευή της προβλήτας στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων, την αντικατάσταση των γερανογεφυρών, αλλά και την αύξηση του φορτίου των εμπορευματοκιβωτίων, που αυτή τη στιγμή είναι στα 350.000 teu.

Σκοπός του νέου σχήματος είναι έως τα τέλη του έτους να έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για τη σύσταση του νέου Δ.Σ. του ΟΛΘ και να αρχίσουν να «δουλεύουν με ταχείς ρυθμούς οι μηχανές» για την υλοποίηση του τετραετούς σε πρώτη φάση επενδυτικού πλάνου, που περιλαμβάνει κυρίως την επέκταση της προβλήτας στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων που θα επεκταθεί στα 440 μέτρα μήκος και θα εκβαθυνθεί στα 16,5 μέτρα από 13 που είναι σήμερα, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί πλοία χωρητικότητας έως 12.000 με 13.000 teu.
Αυτή τη στιγμή το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να εξυπηρετεί πλοία έως 4.500 teu.

Τα προβλήματα του λιμανιού
Ένα από τα σημαντικά ζητήματα προς επίλυση για τον ΟΛΘ είναι ότι σήμερα τα πολύ μεγάλα πλοία δεν μπορούν να δέσουν στο λιμάνι, καθώς έχουν βύθισμα 13 μέτρα, ενώ το λιμάνι δέχεται πλοία με βύθισμα έως 11 μέτρα. Πολλοί παράγοντες της αγοράς εκφράζουν την πεποίθηση ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα γίνει δεύτερης κατηγορίας αν τα κρηπιδώματα δεν αποκτήσουν μεγαλύτερο βάθος και δεν γίνουν επενδύσεις.

Ο λόγος είναι ότι τα πλοία αναγκάζονται πρώτα να πηγαίνουν στον Πειραιά για να ξεφορτώσουν και ύστερα να επιστρέφουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Αυτό όμως έχει κόστος στη μεταφορά των αγαθών, όπως τονίζουν οι ειδικοί, που συμπληρώνουν ότι τα κρηπιδώματα πρέπει να έχουν βάθος 16 μέτρα για να δέχονται μεγάλα πλοία. Σύμφωνα με μελέτες το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει ανάγκη επενδύσεων ύψους 833 εκατ. ευρώ έως το 2050, εκ των οποίων τα 309 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία.

Έτσι όπως είναι τα πράγματα σήμερα ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) θα αγγίξει τα όριά του το 2019 – 2020, ενώ εκείνος των συμβατικών φορτίων το 2018 και, αν δεν γίνουν έργα τα επόμενα χρόνια, το λιμάνι θα χάσει όλα τα πλεονεκτήματά του.

Νέο εμπορικό κέντρο
Στην τόνωση της αγοράς της Θεσσαλονίκης αναμένεται να συμβάλει και η κατασκευή μεγάλου εμπορικού κέντρου από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στην έκταση των 100 στρ. του νέου σιδηροδρομικού σταθμού. Το έργο περιλαμβάνεται στο πενταετές πρόγραμμα ανάπτυξης που έχει εκπονήσει η εταιρεία για την περίοδο 2014 – 2019. Σύμφωνα με τη μελέτη το κτίριο θα ανεγερθεί στην ανατολική πλευρά του σταθμού, προς την οδό Μιχαήλ Καλού.

Θα έχει μεγάλους χώρους στάθμευσης και πρασίνου, ενώ στο πλάνο της εταιρείας είναι η ανέγερση ακόμη ενός κτηρίου, που θα ανυψωθεί ακριβώς πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές και θ’ αποτελεί συνέχεια του υφιστάμενου κεντρικού σταθμού. Όσον αφορά τον εμπορικό (παλαιό) σταθμό, στη δυτική είσοδο της πόλης, σε έκταση 12,82 στρ., είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για τη λειτουργία δύο κτηρίων πολιτισμού, μουσείου και συνεδριακού κέντρου, με θέμα το Ολοκαύτωμα των Εβραίων της Θεσσαλονίκης.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ