Ως ένδειξη ότι υπάρχει ζωντανό επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας εφόσον συντρέξουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, εκλαμβάνεται από την αγορά το γεγονός ότι για το διαγωνισμό πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από 6 επενδυτικά σχήματα – εταιρείες.

Πιο συγκεκριμένα με τη λήξη της προθεσμίας κατέθεσαν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος τα ακόλουθα σχήματα:

* Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited

* Snam S.p.A./ Enagás Internacional S.L.U./ Fluxys S.A./ N.V. Nederlandse Gasunie (κοινοπραξία εταιρειών από Ιταλία, Ισπανία, Βέλγιο, Ολλανδία)

* Transgaz S.A. / GRTgaz S.A. (κοινοπραξία εταιρειών από Γαλλία και Ρουμανία)

* Regasificadora del Noroeste S.A. (Ισπανική Εταιρεία)

* Integrated Utility Services Inc. (INTUS) (εταιρεία με έδρατ ον Καναδά)

* Powerglobe LLC (εταιρεία από το Κατάρ)

Βεβαίως απέχουμε ακόμη πολύ δρόμο από το αρχικό αυτό ενδιαφέρον να μετουσιωθεί σε πραγματικές προσφορές, αφού η φάση του διαγωνισμού που διανύουμε είναι εκείνη των μη δεσμευτικών προσφορών.

Ωστόσο με δεδομένο ότι υπάρχει ένα "κακό ιστορικό προηγούμενο” με την ακύρωση του πρώτου διαγωνισμού (πώληση σε Socar από Αζερμπαϊτζάν) αλλά και ότι υπάρχουν ακόμη θεσμικές εκκρεμότητες που αφορούν στη λειτουργία και τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ, η έλευση έξι σχημάτων αποτελεί εκ των πραγμάτων είδηση.

Πάντως αυτή τη στιγμή και αφού επιβεβαιώθηκαν οι εκτιμήσεις ότι ο νέος διαγωνισμός παρακολουθείται στενά από πολλούς ενδιαφερόμενους, το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ είναι να κατατεθούν ανταγωνιστικές δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.

Το who is who των ενδιαφερομένων

H Macquarie European Infrastracture Funds είναι εταιρεία που ειδικεύεται σε επενδύσεις δικτύων στην Ευρώπη, με έδρα το Λονδίνο. Η εταιρεία ανήκει στον όμιλο Macquarie που έχει παρουσία στο asset management, τα χρηματοοικονομικά και τις επενδύσεις ενώ είναι εισηγμένος στο χρηματιστήριο της Αυστραλίας. Διαχειρείζεται assets αξίας 182,9 δις δολαρίων και κεφάλαια ύψους 17,3 δις δολαρίων. Μέσω θυγατρική του έχει τον μετοχικό έλεγχο της Societa Gasdotti Italia της εταιρεία που διαχειρίζεται σύστημα φυσικού αερίου στην Ιταλία και στην Ευρώπη.



Η κοινοπραξία που αποτελείται από τους τέσσερις ευρωπαίους διαχειριστές την ιταλική Snam την ισπανική Enagas, τη βελγική Fluxys και την Ολλανδική Gasunie. Η Snam είναι ο διαχειριστής του συστήματος φυσικού αερίου της Ιταλίας και μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου στην Ευρώπη. H Enagas είναι η εταιρεία συμμετοχών που δραστηριοποιείται στις υποδομές φυσικού αερίου στην Ισπανία. Η Fluxys είναι ο διαχειριστής του συστήματος φυσικού αερίου του Βελγίου ενώ η Gasunie διαχειρίζεται το ολλανδικό σύστημα

Η Transgaz είναι ο διαχειριστής του συστήματος φυσικού αερίου της Ρουμανίας ενω΄η GRTgaz SΑ είναι η εταιρεία που διαχειρίζεται το δίκτυο φυσικού αερίου στη Γαλλία με 32456 χιλιόμετρα μήκος και 28 σταθμούς συμπίεσης.

Η Regasificadora del Noroeste S.A. είναι ισπανική εταιρεία που είναι πιστοποιημένος διαχειριστής φυσικού αερίου από το αρμόδιο υπουργείο ενέργειας της Ισπανίας, που διαχειρίζεται LNG Terminal στην Ισπανία (Mugardos LNG terminal), καθώς επίσης και το δίκτυο φυσικού αερίου στα βορειοδυτικά της χώρας (130 χιλιόμετρα μήκος). Μέτοχοι της είναι η κυβέρνηση της Γαλικίας (24,31%) και κυρίως ο όμιλος Tojeiro (51%) ο οποίος έχει πολύπλευρες εμπορικές και βιομηχανικές δραστηριότητες.

Η εταιρεία Integrated Utility Services Inc. έχει κεντρικά γραφεία στον Καναδά, ενώ διαθέτει παρουσία στις ΗΠΑ, την Ελλάδα και τη Ρουμανία, με συνολικά 321 εργαζόμενους. Επικεφαλής της (διευθύνων σύμβουλος) είναι ο Δημήτρης Αγουρίδης. Δραστηριοποιείται στις τεχνολογικές υπηρεσίες σε σχέση με καλώδια, οπτικές ίνες, αγωγούς κλπ.

Η Power Globe Trading LLC είναι ενεργειακή εταιρεία καταριανών συμφερόντων με έδρα το Dubai που δραστηριοποιείται στην αγορά του φυσικού αερίου.

Ο πήχης

Ο πήχης που έχει τεθεί από την κυβέρνηση είναι σαφής: το κατώτατο όριο πάνω από το οποίο θα θεωρηθεί επιτυχία εάν υπάρξουν προσφορές είναι το ποσό που προσέφερε η Socar το 2013, δηλαδή 400 εκατ. ευρώ. Κάτω από 400 εκατ. ευρώ θα δημιουργηθούν αρνητικές εντυπώσεις, με δεδομένο ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός ακυρώθηκε μετά από τη διένεξη κυβέρνησης Socar για τις αλλαγές στον κανονισμό τιμολόγησης, πάνω από τα 400 εκατ. ευρώ το στοίχημα θα έχει κερδηθεί αφού θα έχουμε βελτιωμένους όρους για τους καταναλωτές (μικρότερες αυξήσεις στα τέλη του δικτύου) και βελτιωμένο τίμημα.

Βεβαίως το στοίχημα του νέου διαγωνισμού είναι δύσκολο, κάτι που γνωρίζει και ο αρμόδιος υπουργός, Γ. Σταθάκης που πρόσφατα επισκέφθηκε τα γραφεία του ΔΕΣΦΑ στέλνοντας μήνυμα ότι προς τους επενδυτές ότι το τίμημα θα πρέπει να ανταποκρίνεται στην αξία της εταιρείας.

Εδώ λοιπόν υπάρχει και η μεγάλη προσδοκία της κυβέρνησης ότι δηλαδή καθώς η χώρα μας έχει πλέον αναβαθμισμένο ρόλο ως πύλη εισόδου για το φυσικό αέριο από Ανατολικά προς τις αγορές της νοτιανατολικής και κεντρικής Ευρώπης, με την κατασκευή του αγωγού TAP, ίσως να μπορέσει να "θέλξει” τους ενδιαφερόμενους να ανεβάσουν το τίμημα αρκετά πάνω από τη λογιστική αξία.

Στον αντίποδα πρέπει να τονιστεί ότι η παρουσία στη συγκεκριμένη φάση του διαγωνισμού δε συνεπάγεται καμία δέσμευση για τις εταιρείες, οι οποίες ωστόσο αποκτούν πρόσβαση σε δεδομένα του διαγωνισμού, σε πληροφορίες για την εταιρεία κλπ που είναι χρήσιμες ακόμη και για εκείνους που δεν έχουν πιθανόν σοβαρό ενδιαφέρον.

Διαδικασία

Με τον άνοιγμα των μη δεσμευτικών προσφορών διαπιστώνεται εάν οι εταιρείες πληρούν τους όρους, δηλαδή εάν διαθέτουν ως εταιρεία ή κοινοπραξία (τουλάχιστον ένα μέλος) πιστοποίηση Ευρωπαίου διαχειριστή συστήματος φυσικού αερίου. Για παράδειγμα απαγορεύεται η αυτόνομη παρουσία στο διαγωνισμό εταιρείας από εταιρεία εκτός ΕΕ που δε διαθέτει ευρωπαϊκή πιστοποίηση.

Οι εταιρείες που πληρούν τα κριτήρια (εκτός της πιστοποίησης, της οικονομικής ευρωστίας και της τεχνικής επάρκειας) θα μπορούν να δώσουν το παρών στην επόμενη φάση των δεσμευτικών προσφορών είτε αυτόνομα είτε σχηματίζοντας κοινοπραξία με άλλες εταιρείες. Αντίθετα χωρίς τη σύμπραξη με κάποια από τις εταιρείες που θα περάσουν στην επόμενη φάση, δεν μπορεί να εισέλθει αυτόνομα κάποιος νέος ενδιαφερόμενος.

Η πώληση του ΔΕΣΦΑ αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση η οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τέλος του έτους. Αυτή τη στιγμή η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι εφόσον τρέξουν οι διαδικασίες, τότε είναι πολύ πιθανό να έχει ανακηρυχθεί ο πλειοδότης, ωστόσο είναι πολύ δύσκολο να έχουμε και το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού εντός του 2017.

Σημειώνεται ότι υπάρχει μια εκκρεμότητα που αφορά στο ρυθμιστικό πλαίσιο και στην προβλεπόμενη αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης που επηρεάζει άμεσα την εξέλιξη του διαγωνισμού αφού θα καθορίσει τα μελλοντικά έσοδα του διαχειριστή και επομένως την αξία της εταιρείας και το προσφερόμενο τίμημα.

capital.gr
+1 επιπλέον

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ
ΠΑΤΗΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ
 
Top