Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Σουρωτή: Η …ιδιάζουσα μάχη για το “στέμμα” της “βασίλισσας”

Τις τελευταίες ημέρες είμαστε μάρτυρες μιας ιδιότυπης διελκυστίνδας που αναπτύσσεται στην αγορά των εμφιαλωμένων νερών, για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου της Σουρωτής Α.Ε., της αποκαλούμενης και “βασίλισσας” της ανθρακούχων νερών στην εγχώρια αγορά με μερίδιο αγοράς άνω του 50%. Το… στέμμα της βασίλισσας έχει κινήσει το ενδιαφέρον από τη μία του Ομίλου Coca-Cola HBC, του μεγάλου πολυεθνικού κολοσσού που διαθέτει ηγετική θέση στα αναψυκτικά στη χώρα μας και από την άλλη του Dimera Group του γνωστού -και επίδοξου νέου καναλάρχη- επιχειρηματία, Ιβάν Σαββίδη, που μπήκε “σφήνα” στη διαδικασία προσφοράς για την αγορά μετοχών.

Η αποτίμηση της ιστορικής εταιρείας “Σουρωτής” ανέρχεται σε 15,6 εκατ. €, μετά την προσφορά 1€/μετοχή που κατέθεσε η Coca-Cola HBC. Ποια ωστόσο είναι η αποτίμηση της υπάρχουσας κατάστασης; Θα έλεγε κανείς ότι το ενδιαφέρον της πολυεθνικής Coca-Cola έρχεται ως φυσική απόρροια της γενικότερης δραστηριότητας της στην περιοχή, αλλά και των αναπτυξιακών της βλέψεων: διαθέτει μεγάλη εμπειρία στην αγορά των μη αλκοολούχων ποτών, ενώ διατείνεται ότι μπορεί να οδηγήσει στην “επόμενη ημέρα” της ζημιογόνου σήμερα Σουρωτής με περισσότερα σημεία παρουσίας, μεγαλύτερους όγκους παραγωγής και με ταυτόχρονη στήριξη των 121 εργαζομένων της και της τοπικής κοινωνίας, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και ευκαιρίες ανάπτυξης.

Αντίθετα, στα μάτια ενός ουδέτερου παρατηρητή δεν είναι το ίδιο προφανή τα κίνητρα του Dimera Group. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι οι παρατηρητές της αγοράς που εκτιμούν ότι η υπόθεση έχει αρχίσει να εξελίσσεται περίεργα μετά την ξαφνική ανάμειξη του Ιβάν Σαββίδη. Και τα ερωτήματα είναι πολλά ως προς τη σκοπιμότητα που αυτή εξυπηρετεί, αλλά και τον χρονισμό της. Γιατί επέλεξε τώρα να εμπλακεί -την ώρα που βρίσκεται στο προσκήνιο της τηλεοπτικής επικαιρότητας για τις άδειες των καναλιών και τις βλέψεις του για να προσθέσει στις ιδιότητες του και αυτή του καναλάρχη; Επιπλέον, γιατί προσφέρει ακριβώς το ίδιο αντίτιμο με την πολυεθνική Coca-Cola – για ποιο λόγο δηλαδή δεν “χτυπάει” την τιμή ώστε να “πάρει κεφάλι” στη διεκδίκηση της; Τις απαντήσεις και τη στρατηγική που κρύβεται από πίσω, προφανώς την γνωρίζει μόνο ο ίδιος ο μεγαλοεπιχειρηματίας.

Το “κουβάρι” ωστόσο αυτής της υπόθεσης, καλούνται να λύσουν οι ίδιοι οι μέτοχοι της Σουρωτής, έχοντας να διαχειριστούν ένα επιτακτικό και απαιτητικό χρονικά δίλημμα: αν θα προτιμήσουν έναν έμπειρο στον κλάδο “παίκτη”, με τα χαρακτηριστικά ενός πολυεθνικού, ισχυρού επενδυτή ή κάποιον που συγκεντρώνει στο πρόσωπο του ένα σημαντικό έρεισμα στην τοπική κοινωνία, ως μεγαλομέτοχος του ΠΑΟΚ και ποντιακής καταγωγής, αλλά χωρίς ξεκαθαρισμένο πλάνο για την επόμενη ημέρα της εταιρείας και κυρίως χωρίς να γνωρίζει τον κλάδο και τις ανάγκες του, καθώς δεν διαθέτει ανάλογη εμπειρία.

Επιπλέον, η απόφαση τους πρέπει να λάβουν οι μέτοχοι, εμπεριέχει και τον εξής γνώμονα: Η έως σήμερα εμπειρία στο επιχειρείν έχει δείξει ότι όπου υπάρχει πολυδιάσπαση μετόχων, το καθημερινό management, αλλά και η συνολική διοίκηση μιας επιχείρησης χωλαίνουν. Τα παραδείγματα αναρίθμητα, που αποδεικνύουν και στην πράξη την σοφή λαϊκή ρήση “όπου λαλούν πολλοί κοκκόροι, αργεί να ξημερώσει”.

Τα βλέμματα επομένως θα παραμείνουν στραμμένα στην Σουρωτή, όλο το επόμενο διάστημα, καθώς θα δούμε είτε το ιστορικό ελληνικό brand να πηγαίνει στα χέρια ενός ισχυρού πολυεθνικού ομίλου, με προοπτικές να διατίθεται σε πολύ περισσότερα σημεία πώλησης και -γιατί όχι- στο εξωτερικό, είτε θα δούμε μια σημαντική ρελάνς του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, που με το Dimera Group θα ξιφουλκήσει και στην αγορά των εμφιαλωμένων -μετά από αυτή των τηλεοπτικών σταθμών.

Οι απαντήσεις προσεχώς από τους σημερινούς μετόχους…

Άρια Ν.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ