Παρασκευή, 29 Μαρτίου, 2024

Tα υπέρ και τα κατά των εναλλακτικών καυσίμων

Στροφή στα εναλλακτικά καύσιμα κάνουν ιδιώτες και επιχειρήσεις προκειμένου να μειώσουν τα λειτουργικά κόστη και την κατανάλωση καυσίμου και ενέργειας ενώ τα κράτη ενσωματώνουν στο εθνικό τους Δίκαιο οδηγίες για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και μέτρα ενθαρρυντικά για τη χρήση πιο «πράσινων» καυσίμων. Η υγραεριοκίνηση, η αεριοκίνηση και η ηλεκτροκίνηση αποτελούν τους επικρατέστερους εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης ελαφρών και βαρέων οχημάτων. Αν και κοινός παρονομαστής και στις τρεις αυτές επιλογές είναι οι χαμηλότερες εκπομπές ρύπων σε σχέση με το πετρέλαιο και τη βενζίνη, παρουσιάζουν αρκετές διαφορές στα επίπεδα απόδοσης και εξοικονόμησης. Ας δούμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του κάθε καυσίμου ξεχωριστά:

Τα ηλεκτρικά οχήματα

Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα κινούνται με ενέργεια που αποθηκεύουν σε επαναφορτιζόμενες συστοιχίες συσσωρευτών. Συνήθως πρόκειται για ελαφριά φορτηγά, ποδήλατα, δίκυκλα, ανυψωτικά, βοηθητικά οχήματα κλπ. Έχουν υψηλότερο συντελεστή ενεργειακής απόδοσης από όλα τα αυτοκίνητα με μηχανές εσωτερικής καύσης.

Πλεονεκτήματα
Με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από ΑΠΕ μειώνεται η ρύπανση του περιβάλλοντος ενώ κατά την κίνησή τους δεν παράγουν ρύπους εξάτμισης
Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης
Έχουν χαμηλό κόστος συντήρησης
Δεδομένου ότι κινούνται με ηλεκτρισμό το κόστος κίνησής τους είναι σταθερό και δεν επηρεάζονται από τις διακυμάνσεις στην τιμή της βενζίνης
Έχουν χαμηλό κόστος χρήσης καθώς με τα σημερινά τιμολόγια της ΔΕΗ η κατανάλωση κοστίζει μόλις 1 ευρώ για κάθε 100 χλμ, όταν για ένα αντίστοιχων ίππων βενζινοκίνητο όχημα χρειάζονται 13 ευρώ (με κατανάλωση 8 λίτρα στα 100 χλμ, και τιμή βενζίνης τα 1,60 ευρώ/ λίτρο).

Μειονεκτήματα
Υψηλή τιμή πώλησης ως επακόλουθο του υψηλού κόστους κατασκευής (22.000-58.000 ευρώ ανάλογα το μοντέλο).
Περιορισμένη αυτονομία καθώς απαιτείται επαναφόρτιση της μπαταρίας ανά 100 χλμ (κάποια αυτοκίνητα μεγάλης ισχύος έχουν δυνατότητα να διανύσουν και 300 χλμ χωρίς να απαιτείται επαναφόρτιση)
Δεν υπάρχει ακόμη ειδικό τιμολόγιο για τη φόρτιση αυτοκινήτων συνεπώς ο ιδιοκτήτης τους χρεώνεται με το οικιακό τιμολόγιο της ΔΕΗ ή με το νυχτερινό αν η φόρτιση γίνεται τις νυχτερινές ώρες.
Απαιτείται χρόνος επαναφόρτισης, ο οποίο κυμαίνεται από 1 ώρα έως 6 ώρες (ωστόσο σε αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα τοποθετείται πλέον ένας μικρός βενζινοκινητήρας βενζινοκινητήρας, που λειτουργεί σαν γεννήτρια για τη φόρτιση του ηλεκτροκινητήρα και την αύξηση της αυτονομίας του)
Η διάρκεια ζωής των μπαταριών ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν ξεπερνα τα 5-8 χρόνια
Δεν υπάρχει ακόμη δυνατότητα μετατροπής συμβατικού οχήματος σε ηλεκτρικό

Υγραεριοκίνηση

Το υγραέριο (μίγμα προπανίου και βουτανίου) είναι εναλλακτικό καύσιμο-φιλικό προς στο περιβάλλον. Ο διεθνής όρος LPG είναι σύντμηση του Liquified Petroleum Gas, που στα ελληνικά μεταφράζεται ως Υγροποιημένο Αέριο Πετρελαίου (ή συνοπτικά Υγραέριο). Το υγραέριο είναι στην ουσία, αέριο, το οποίο υγροποιείται υπό πίεση- δηλαδή συμπιέζεται, αποθηκεύεται και διακινείται σε υγρή μορφή. Σημαντικό πλεονέκτημα του υγραερίου είναι ότι με το πέρασμα του χρόνου, διατηρεί τις ιδιότητές του και μπορεί να αποθηκεύεται για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να χάσει την αποδοτικότητα του.

Πλεονεκτήματα
Περιβάλλον: Τα υγραεριοκίνητα οχήματα παρουσιάζουν μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (κατά 10% σε σύγκριση με την βενζίνη και 5% σε σύγκριση με το πετρέλαιο). Επιπλέον, εκπέμπουν 40% λιγότερα σωματίδια από το πετρέλαιο και 60% λιγότερα οξείδια του αζώτου απ’ ό,τι η βενζίνη ενώ παράγουν 60% λιγότερο μονοξείδιου του άνθρακα σε σύγκριση με την βενζίνη και 90% σε σύγκριση με το πετρέλαιο.
Αθόρυβη λειτουργία: Ο κινητήρας που καίει υγραέριο είναι πιο αθόρυβος από έναν κινητήρα συμβατικού καυσίμου
Οικονομία: Το υγραέριο είναι 30% πιο φθηνό σε σύγκριση με το πετρέλαιο και 50% φθηνότερο σε σύγκριση με την βενζίνη
Επιτρέπει την μετατροπή του συμβατικού οχήματος: το σύστημα υγραερίου τοποθετείται στο συμβατικό αμάξι που ήδη έχουμε και δεν απαιτείται να αγοράσουμε καινούριο όπως γίνεται για παράδειγμα με τα ντίζελ
Συντήρηση: Το υγραέριο δεν προκαλεί φθορές στον κινητήρα όπως συμβαίνει για παράδειγμα με την βενζίνη και η βασική συντήρησή του απαιτεί μόνο αλλαγή φίλτρων

Μειονεκτήματα
Κόστος μετατροπής: Δεδομένου ότι η αγορά δεν διαθέτει μεγάλη γκάμα σε εργοστασιακά κατασκευασμένα υγραεριοκίνητα οχήματα, απαιτείται ένα κόστος μετατροπής το οποίο κυμαίνεται από 700-2.000 ευρώ ανάλογα με το μοντέλο
Περιορισμένα σημεία ανεφοδιασμού: Σε σύγκριση με τα συμβατικά καύσιμα, το υγραέριο ως καύσιμο κίνησης οχημάτων διατίθεται σε συγκεκριμένα πρατήρια και σε ορισμένες περιοχές.
Αξία μεταπώλησης: Η αξία μεταπώλησης ενός αυτοκινήτου με γκάζι ενδέχεται να είναι χαμηλότερη, αφού η αγορά είναι πιο περιορισμένη
Μειωμένος χώρος αποσκευών και επιπλέον προσθήκη βάρους: η τοποθέτηση του συστήματος στον χώρο αποσκευών μειώνει τον διαθέσιμο χώρο, κάτι που γίνεται κυρίως αισθητό στα μικρά αμάξια.

Φυσικό αέριο

Το φυσικό αέριο (CNG/LNG) αποτελεί ένα νέο καύσιμο και την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μορφή πρωτογενούς ενέργειας διεθνώς και αποτελεί τη «γέφυρα» διαχρονικής μετάβασης από τις συμβατικές στις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας.

Πλεονεκτήματα χρήσης φυσικού αερίου στα ΙΧ
Οικονομία έως και 60% σε σχέση με άλλα καύσιμα
Μηδενικές εκπομπές μικροσωματιδίων PM
Έχει περισσότερη ενέργεια από τα άλλα καύσιμα (1 κιλό φυσικό αέριο κίνησης είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο)
To φυσικό αέριο δεν μπορεί να νοθευτεί καθώς παρέχεται υπό πίεση με ειδικούς αγωγούς κατευθείαν από το εθνικό σύστημα μεταφοράς στα πρατήρια.
Το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που θεωρούνται ιδιαίτερα καρκινογόνες ουσίες.
Με τη χρήση του φυσικού αερίου εκλύονται -25% CO2, -35% μικροσωματίδια, -75% αρωματικοί υδρογονάνθρακες και -53% οξείδια του αζώτου (ΝΟx) σε σχέση με την αμόλυβδη βενζίνη.

Μειονεκτήματα φυσικού αερίου
Περιορισμένο δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού
Κόστος μετατροπής οχήματος σε διπλής καύσης
Περιορισμός ωφέλιμου χώρου αποσκευών λόγω του μεγέθους των δεξαμενών που απαιτούνται για την κίνηση ενός οχήματος με φυσικό αέριο
Οι χαλύβδινες φιάλες φυσικού αερίου δημιουργούν ένα πρόσθετο φορτίο στο αυτοκίνητο.


ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ