Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

EE: ΤΟ “ΙΔΕΑΛΙΣΤΙΚΟ” ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΕΙ ΤΟ ΠΑΡΟΝ, ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΝΕΚΡΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΑΡΒΙΝΟΥ

Γράφει ο καθηγητής διεθνών σχέσεων Παναγιώτης Ήφαιστος
Πολλά από τα προβλήματα της ΕΕ θα πρέπει να αναζητηθούν στις αφετηριακές ιδεαλιστικές επιρροές. Εξ αρχής συγκρούονταν δύο κάθετα διαφορετικές προσεγγίσεις για το μέλλον της Ευρώπης μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Στην μια πλευρά ήταν η θέση για μια «Ευρώπη των Πατρίδων» όπως συγκροτήθηκε και αποκρυσταλλώθηκε την δεκαετία του 1960 εν πολλοίς επηρεάζοντας το κοινοτικό σύστημα όσον αφορά την λήψη ομόφωνων / συναινετικών αποφάσεων. Στην άλλη πλευρά ήταν ο φεντεραλισμός, ο λειτουργισμός και ο νεολειτουργισμός. Ένα διαφοροποιημένο μείγμα μερικές φορές συγκλινόντων θέσεων γύρω από μια λίγο πολύ ιδεαλιστική αντίληψη του κόσμου συνάμα και οικονομιστική. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι, σε γενικές γραμμές, ιδιαίτερα όσες λειτουργιστικές θεωρήσεις αντλούσαν από τον αρχαϊκό διεθνιστικό φιλελευθερισμό, ήταν συνολικά μορφικά πανομοιότυπες.

Αρκεί εδώ να πούμε ότι στην Ευρώπη το κυρίαρχο ρεύμα των λειτουργιστών και των νεολειτουργιστών έβλεπε την ολοκλήρωση των εθνών μέσα σε μια νέα υπερεθνική πολιτική κοινότητα με οικονομικές (υλιστικές) προσεγγίσεις. Αξίζει να υπογραμμιστεί κάτι το οποίο δεν διαβάζουμε συχνά στην βιβλιογραφία περί Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης. Ότι δηλαδή σε αντίθεση με τις μέχρι τους Νέους Χρόνους πολυεθνική συγκρότηση των Εθνών (αυτοκρατορίες, κοσμοσυστήματα), ο διεθνιστικός κομμουνισμός ανατολικά και ο διεθνιστικός φιλελευθερισμός στην Δυτική Ευρώπη, αμφότεροι επιζητούσε μια ανθρωπολογική εξομοίωση και μια πολιτική εξίσωση με οικονομικά, κατά βάση, μέσα . Μια δηλαδή οικονομική/υλιστική ανθρωπολογία. ……

Σε γενικές γραμμές μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο η ιδεαλιστική υπόθεση εργασίας ήταν ότι οι ωφελιμιστικές-υλικές συναλλαγές θα ένωναν την Ευρώπη και γιατί όχι -έλεγαν μερικοί – και όλο τον πλανήτη. Ως προς τούτο μπορούμε να αναφερθούμε στον Κονδύλη – όταν έγραψε ότι: Είναι «πολιτικά νήπιος όποιος αναφέρεται στις δήθεν γενικές σύγχρονες τάσεις για υπέρβαση του εθνικού κράτους και για τη βαθμιαία πτώση των συνόρων, αποσιωπώντας ότι είναι δύο πολύ διαφορετικά πράγματα να περνούν τα σύνορα σου στρατιές τουριστών και να τα περνούν τα στρατεύματα ενός γειτονικού κράτους».[ Μιλώντας με συγκαιρινούς όρους και παρατηρώντας την διαίρεση εντός της ΕΕ όσον αφορά το προσφυγικό ζήτημα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι, επιπλέον, είναι ένα πράγμα οι ωφελιμιστικές συναλλαγές και η ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων και αγαθών και άλλο να τα περνούν εκατομμύρια πρόσφυγες και μετανάστες λόγω κατάρρευσης περιφερειακών κρατών. Τα αίτια της κατάρρευσης αυτής είναι γνωστά όπως είναι και η δράστες των «επεμβάσεων»που την προκάλεσαν.

Ο πλανήτης είναι ένα καζάνι μέσα στο οποίο δεν μπορεί κανείς κατά βούληση να ρίξει όλες τις κοινωνικές οντότητες και όλους τους ανθρώπους για να εξαλείψει την ετερότητά τους. Η αντίληψη ότι ο κόσμος μπορεί να εξισωθεί πολιτικά και εξομοιωθεί ανθρωπολογικά ανεξάρτητα πόσοι την υιοθετούν είναι επιστημονικά και λογικά αδιάφορη. Το διακρατικό σύστημα είναι οντολογικά θεμελιωμένο και τα εθνοκράτη όπως γεννιούνται και όπως εξελίσσονται είναι κοσμοθεωρητικά συγκροτημένα και από άποψη πολιτικής ηθικής και κανονιστικής διαμόρφωσης διαρκώς εξελίσσονται. Συγκροτούν στον τόπο και στον χρόνο την οικεία πολιτικοανθρωπολογική ετερότητα βαθαίνοντας έτσι την διαφοροποίηση του διεθνούς συστήματος.
Κοσμοθεωρητικά: Αφετηριακοί στρατηγικοί προσανατολισμοί στα πεδία 

Η συνέχεια του άρθρου ΕΔΩ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΗΛΕΚΤΡΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 118 (VIDEO)

Δείτε το νέο επεισόδιο της σειράς ΗΛΕΚΤΡΑ που βλέπουμε στην ΕΡΤ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 118 «Μείνε μακριά από το παιδί μου», ουρλιάζει έξαλλη η Ηλέκτρα στον Παύλο. Ο Νάσος έχει...