Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024

Ελληνικός τουρισμός και μεταρρυθμίσεις. Η βαριά βιομηχανία της χώρας παλεύει μόνη της…

Του Νίκου Νυφούδη*

Ζούμε εδώ και αρκετούς μήνες σε μια κατάσταση καταστολής. Ούτε πεθαίνουμε αλλά ούτε ζούμε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η τουριστική πολιτική.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μετράει περίπου τρεις μήνες από τη στιγμή που πήρε μια ισχυρή εντολή από τον ελληνικό λαό.

Εντολή για να πραγματοποιήσει τις αλλαγές που οραματιζόταν και υποσχέθηκε. Αλλαγές για τις οποίες λίγο πολύ έκανε τα πάντα για να βρεθεί στη θέση που, όπως ισχυριζόταν θα μπορούσε να εφαρμόσει. Άλλωστε, ο σημερινόςπρωθυπουργός ως αξιωματική αντιπολίτευση, δεν ήταν καθόλου φειδωλός στην κριτική προς τους προκατόχους του. Και τώρα ζητάει χρόνο. Ο ελληνικός λαός, είναι αλήθεια, πως όπως φαίνεται από τις δημοσκοπήσεις δίνει χρόνο στο μεγάλο ζήτημα τις διαπραγμάτευσης του χρέους.

Στις πολιτικές μεταρρυθμίσεις όμως, υπάρχει άραγε χρόνος για να δοθεί; Όχι, σ’ αυτές που θα θίξουν κεκτημένα κοινωνικών ομάδων που στηρίζουν τη σημερινή συγκυβέρνηση, αλλά μεταρρυθμίσεις που μπορούν να έχουν σημαντικά αποτελέσματα στην οικονομία και δεν θίγουν ακόμα. Τρεις μήνες μετά δεν έχουμε αγγίξει ούτε αυτές.

Φειδωλός δεν ήταν ποτέ ο σημερινός πρωθυπουργός, ούτε στις δηλώσεις του αλλά ούτε και τις παροχές που “έδινε” προεκλογικά. Σε κάθε χώρα του δυτικού κόσμου, όταν είσαι αντιπολίτευση -με σχεδόν βέβαιο το ενδεχόμενο να κυβερνήσεις αργά ή γρήγορα- δημιουργείς ένα πλάνο για να εφαρμόσεις αυτά που οραματίζεσαι. Όχι στην Ελλάδα. Από τα λάθη του ΓΑΠ, στην στείρα αντιπολίτευση του αντιμνημονιακού Σαμαρά και στον λάβρο κατά του μνημονίου Τσίπρα. Και η Ιστορία επαναλαμβάνεται.

Το δυσάρεστο, βέβαια, μέσα σε όλη αυτή την πολιτική φάρσα είναι πως ουσιαστική πολιτική δεν παράγεται. Ζούμε εδώ και αρκετούς μήνες σε μια κατάσταση καταστολής. Ούτε πεθαίνουμε αλλά ούτε ζούμε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η τουριστική πολιτική και η ουσιαστική απουσία οποιαδήποτε πρωτοβουλίας προς αυτή την κατεύθυνση. Τα προβλήματα δεν είναι λίγα. Δεν υπήρχε χρόνος για χάσιμο ούτε από την προηγούμενη κυβέρνηση και τις φιλότιμες προσπάθειες της προηγούμενης υπουργού. Δεν υπάρχει χρόνος ούτε τώρα. Οι υπηρεσίες και οι άνθρωποι του υπουργείου λειτουργούν «στον αυτόματο». Και τα ζητήματα που επείγουν είναι πολλά.

Μερικά μόνο από αυτά που πρέπει να αντιμετωπίσει η σημερινή Υπουργός Τουρισμού, είναι τα εξής:

Τα άμεσα:
Προστασία-ανάδειξη φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.
Εξορθολογισμός εικόνας και ταυτότητας ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Στρατηγικό σχέδιο marketing/ Καταγραφή διαδικασιών/ μηχανισμών διαχείρισης κρίσεων.
Βελτίωση παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών/ περιορισμός αδήλωτης εργασίας.
Διαφοροποίηση/ «επικαιροποίηση» τουριστικού προϊόντος/ Ανάδειξη πολιτιστικού κεφαλαίου/
Συστηματικοποίηση συνεργασίας και συντονισμού μεταξύ εμπλεκόμενων φορέων (συναρμόδια υπουργεία, ΟΤΑ, κλαδικοί φορείς).
Η αποτελεσματική αντιμετώπιση της εποχικότητας ώστε το τουριστικό προϊόν να μεγαλώσει σε διάρκεια. Μεγαλύτερη ευρύτητα προϊόντος, μεγαλύτερη εισροή τουριστών.
Η προσέγγιση αναπτυσσόμενων αγορών, απλοποίηση διαδικασιών θεωρήσεων (VISA).
Ανάδειξη επιλεγμένων ειδικών μορφών τουρισμού ανάλογα με το στρατηγικό πλεονέκτημα κάθε περιοχής (θαλάσσιος, συνεδριακός, ιαματικός, τουρισμός πόλεων κ.α.). Ολοκληρωμένο πλάνο, σαφές σχέδιο.

Ο σχεδιασμός:
Η βελτίωση των δομών αλλά και του επιπέδου της τουριστικής εκπαίδευσης. Δεν μπορεί να απαιτούμε αύξηση των τουριστών κι εμείς ακόμα να λειτουργούμε με αισθητική και πλάνο της προηγούμενης δεκαετίας.
Στρατηγικό σχέδιο αξιοποίησης-απορρόφησης κονδυλίων ΣΕΣ 2014-2020 με Κίνητρα για προσέλκυση μεγάλων επενδύσεων
Ο εκσυγχρονισμός των υποδομών στις μεταφορές και στο ξενοδοχειακό δυναμικό.

Η τουριστική περίοδος έχει ήδη ξεκινήσει για κάποιες περιοχές τις χώρας μας. Από την ιστοσελίδα του Υπουργείου μέχρι και την προφανής λόγο χρόνου έλλειψη συντονισμού των φορέων -σημερινών και απερχομένων- φαίνεται πως για ακόμη μια χρονιά η βαριά βιομηχανία της χώρας παλεύει μόνη της. Είναι απορίας άξιο αν από την τόσο λάθος έκφραση του Ανδρέα Παπανδρέου ότι “δεν θα γίνουμε οι σερβιτόροι της Ευρώπης” μέχρι σήμερα έχουν διανυθεί αρκετά χιλιόμετρα προς την ουσία της κατανόησης του συγκριτικού πλεονεκτήματος της χώρας.

Ας είναι και η τελευταία χρονιά που βλέπουμε τόση ανοργανωσιά.

*Ο Νίκος Νυφούδης είναι οικονομολόγος και δημιουργός του The Life Goddess στο Λονδίνο.Ασχολείται ενεργά με την πολιτική και με το Ποτάμι.


ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ